100% Plantaardig eten: Sanny deed het een week

IMG_0884Hoe het begon

In de USA is het een ware hype (Bill Clinton doet het ook. dus); plantaardig eten. En dus belandde ik bij Luna’s Living Kitchen in Charlotte, NC. Een restaurant waar je uitsluitend plantaardige gerechten op het menu vindt. Een lijst overheerlijke gerechten die hun slogan: The Art of Nourishment, eer aan doet. Ik had werkelijk géén idee dat een ‘cheesecake’ zonder vette room zo lekker kan zijn. Maar het kan.

En niet alleen was alles ontzettend lekker, kleurig, vers en mega gezond, ik barstte van de energie nadat ik er gegeten had. Wat ik nogal goed kon vergelijken met de dag ervoor, een flinke bbq-maaltijd als lunch: ik was kapot. Mijn lichaam moest keihard werken om het te verteren en het liefst dook ik meteen mijn bed in. Het kan dus, lekker én plantaardig. Maarrrr, dit was een restaurant. Vijf koks maken zich dagelijks druk om de meest lekkere plantaardige lasagne, huisgemaakte cashewnoten spreads en vier soorten vegetarische burgers op tafel te krijgen. Hoe werkt het plantaardig dieet in het dagelijks leven? Waarin je niet altijd tijd hebt om zelf notenkaas te maken? En, zijn we wel gezonder af als planteneters? Ik besloot het 5 dagen te proberen. 5 dagen geen dierlijke producten. Eieren, kaas, melk, vlees, vis, boter; verboden terrein. Zou ik de hele dag honger hebben? Hoe snel word ik het zat? Ontwikkel ik op dag 3 een dierlijk verlangen naar biefstuk?

 

Sanny_plantaardigEerst even lezen om de verwarring compleet te maken

De documentaire die ik tijdens mijn plantaardige week bestudeerde was Forks over Knives, waarin twee vooraanstaande Amerikaanse wetenschappers pleitten voor een ‘whole food plant based’ dieet. ‘Whole food’ is een belangrijk onderdeel en betekent: geen bewerkt voedsel. Dus hoewel chips of patat plantaardig is, is het toch een ‘no go’ wegens de combinatie zout, vet en koolhydraten. Die combinatie is overigens precies de reden dat wij het zo lekker vinden: alle drie de onderdelen waren schaars in de oertijd.

Dr. T. Colin Campbell was één van de wetenschappers in de documentaire. Hij werd zelf groot gebracht op een melkboerderij en startte zijn wetenschappelijk carrière eind jaren vijftig. Proteïne was toen hét wondermiddel, met name proteïne uit vlees. Tijdens een onderzoek op de Filipijnen hoorde Campbell via een bevriend chirurg dat kinderen uit welvarende gezinnen daar – die in verhouding vaker vlees aten – op jonge leeftijd leverkanker kregen. Dit vond Campbell zo opvallend dat hij een onderzoek startte naar de relatie tussen het eten van dierlijke proteïne en kanker, en later ook andere ziektes. De uitkomsten legt hij onder andere uit in deze video en verdere onderzoeken overtuigden hem jaar in jaar uit dat plantaardig eten het antwoord is op veel (welvaart) ziekten.

Inmiddels is Dr. T. Colin Campbell een instituut en kun je online cursussen volgen over dit dieet. Ondanks dat de resultaten overtuigend zijn, las ik ook de ideeën van de Nederlandse wetenschapper Remko Kuipers in zijn boek ‘Het oerdieet’. Hij ontdekte juist dat de grote hoeveelheden zeevruchten en vis die onze de voorouders aten een grote rol speelden bij de ontwikkeling van ons brein. Ook vlees, onbewerkt en liefst mager, ‘mag’ een aantal keer per week volgens het oerdieet. Zuivel levert volgens Kuipers niet direct voordelen op, maar ook geen grote nadelen, mits met mate geconsumeerd.

hmmmm ik was in de war: zijn dierlijke producten nou gezond of ongezond?

Het antwoord hierop is nooit een simpel ja of nee, maar de wetenschappers zijn het over een aantal dingen roerend eens:

  • geen bewerkt eten; beiden pleiten voor het mijden van bewerkt eten. Een geheugensteuntje hierbij is dat je alle schappen in het midden van de supermarkt kunt overslaan, oftewel: alle pakjes en zakjes.
  • geen suiker. Suiker komt ook niet voor in beide diëten, hooguit wat honing. Suiker kan niet alleen overgewicht, suikerziekte en hart- en vaatziekte veroorzaken, maar is ook de reden dat we gaatjes in onze tanden krijgen. Deze ‘moderne’ ziekte kwam volgens Kuipers niet of nauwelijks voor bij jagers en verzamelaars.
  • groenten, fruit, noten & zaden in de hoofdrol. Kuipers geeft aan het eind van zijn boek een handige lijst met producten die je dagelijks met mate kunt eten; groente en fruit staan bovenaan het dagelijkse lijstje, samen met noten en zaden, vis, gevogelte en wild, eieren verrijkt met omega 3, olijf –, lijnzaad – en kokosolie én (hoera!) chocolade met tenminste 70% cacao. En producten die je helemaal moet schrappen; suiker, gebak, geraffineerde granen zoals wit brood, frisdrank, zout, snoep en bewerkt rood vlees zoals worsten en hamburgers.

Zelf gebruik ik dit lijstje als geheugensteuntje om er – zoveel mogelijk – naar te leven. 

Mijn conclusie

Oké, eerlijk is eerlijk; het leek me vre-se-lijk! Geen kaasjes, geen boter, geen bacon, HOE dan?! Toch, ik kom een heel eind op basis van kilo’s groenten, fruit, peulvruchten en jawel: eetlepels peanutbutter. Maar ik ontdekte tijdens deze week ook dat – voor mij – kaas onvervangbaar is. Dat je melk daarentegen heel makkelijk van noten kunt maken. Dat ik me na vier dagen toch wat slapjes begin te voelen maar geen budget heb voor alle extra toevoegingen & superfoods (op 1 zakje hennepzaad na). 

Conclusie: persoonlijk verkies ik het oerdieet boven 100% plantaardig eten, en niet op de laatste plaats omdat vis, eieren of een stukje kip gewoon heel lekker zijn. Toch, plantaardig dieet of oerdieet; uiteindelijk valt er weinig in te brengen tegen het idee om ‘whole foods’ een hoofdrol te geven in je dagelijkse voeding. Zoals Michael Pollan (nog zo’n beroemde Amerikaan) al sprak: eet niks dat je grootmoeder niet als voedsel zou herkennen.

Bye, Sanny! 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*