Bluebelle goes Budget: 8 simpele tips om goedkoper te kopen & koken!

Regelmatig krijgen wij de opmerking: ‘leuk al dat gezonde eten en die voedzame recepten maar jullie gebruiken vaak zulke dure ingrediënten, dat is toch niet te betalen?!’. Gevolgd door de vraag: ‘heb je niet wat meer goedkope tips?’ Nou, dachten wij…, laten we daar eens een blog – wat zeggen we – een WEEK aan besteden. De Bluebelle Budget week! Een week met tips, info, goede koopjes & recepten die allemaal rekening houden met je portemonnee. En je mindset.

slider_bbBudget

“Gezond eten, dat is onbetaalbaar!” Het zal niet de eerste keer zijn dat je dit hoort of misschien zelfs wel zegt. En ergens klopt het ook wel: voor een gezonde verse & complete maaltijd betaal je inmiddels vaak meer dan voor een kant & klaar gerecht.

In dit blog geven we je tips & tricks waarmee je op een makkelijke manier én gezond kunt kopen & koken én rekening houdt met je budget. Maar voordat we daaraan beginnen willen we toch eerst nog iets zeggen. Onze mening. Kijk maar wat je ermee doet!

Gezond eten te duur of ‘ongezond eten’ te goedkoop?

Vroegah (je weet wel toen alles nog beter was) werkte je primair voor je eten. Nu werken de meeste mensen  (en natuurlijk weten wij ook wel dat dit niet voor iedereen geldt) voor hun vakantie of dat tweede paar laarzen die je toch écht moest hebben. Eten? dat is een basisbehoefte waar we recht op hebben en waar we liever niet een al te groot deel van ons budget aan besteden. We beschouwen de 2,80 voor 500 gram gehakt als de norm. Terwijl dat met een beetje logisch nadenken misschien helemaal niet zo logisch is, laat staan realistisch. Want voor nog geen 3 euro kun je natuurlijk never nooit een goed stuk koe van het land op je bord krijgen (’t liefst op een beetje een dier & milieuvriendelijke manier). 

Super size… hebben we al dat eten dat nou echt nodig?

Brengt ons eigenlijk automatisch bij de porties en frequentie. We eten gewoon echt te vaak en te veel. Neem nou kaas. Eerlijk is eerlijk er zit echt een gigantisch verschil tussen de kaas die je bij een kaasboer koopt (en die met pure ingrediënten en vooral veel liefde is gemaakt) of de kaas uit de supermarkt. En tja voor dat verschil betaal je flink. Maar wie heeft er ooit bedacht dat je perse iedere dag vier boterhammen met kaas moet eten? Met dat stuk kun je dus prima wat langer doen. Alleen dat doen wij niet. En zo kun je eigenlijk ook besluiten om niet iedere dag vlees te eten (is ook meteen beter voor je lijf, voor de dieren en voor de belasting van ons milieu) maar ALS je het eet te gaan voor een super goed biologisch stuk(je). 

Je hebt maar één lijf!

En dat dat lijf er goed uit ziet als het uitgerust en een beetje gebruind terug komt van vakantie gehuld in leuke laarsjes betwisten wij absoluut niet natuurlijk…maar de binnenkant van je lijf verdient ook het allerbeste. En daar mag misschien wel een groter deel van je budget naar toe dan nu het geval is. Je hebt maar 1 lijf, koester het! Soms kunnen bepaalde artikelen duurder zijn dan je gewend bent. Maar je wilt je lijf toch ook graag VOEDEN met goede producten in plaats van VULLEN met ongezonde rommel? Hoe echter je gaat eten hoe minder vaak je behoefte hebt om de hele dag te grazen. Dit zorgt ervoor dat je MINDER gaat eten en dat is jawel…beter voor je portemonnee.  

Misschien is dus niet het gezonde (pure, echte, mooie) eten ‘te duur’ maar de manier waarop wij eten of de prioriteiten die we bij andere uitgaven leggen wel. 

Let’s get practical!

So far Bluebelle de moraal ridder. Nu weer terug naar de rol die jullie van ons gewend zijn: positieve & praktische tips om je dagelijkse eetpatroon gezond(er) te krijgen. En in dit geval goedkoper of in ieder geval passender bij dat wat je er voor over (kunt) hebben!

  • Planning

Alles valt of staat bij een goede voorbereiding: bedenk eens voor een paar dagen (of zelfs 1 week) wat je gaat eten en doe 1 x boodschappen. Het lukt ons lang niet altijd maar we weten wel zeker dat als we het zouden doen, het bakken met geld (& tijd) scheelt. Kijk of je combinaties kunt maken, gebruik de ene helft van de kool in een salade en wok het twee dagen later door een Oosters gerecht. 

  •  Clean out that fridge

Kijk eens of je nog iets bij elkaar kunt scharrelen van dat wat er allemaal in je koelkast, vriezer, of kelderkast staat of ligt. Zonder er weer dingen bij te kopen in de supermarkt. Durft te wedden dat je tot verrassend lekkere combinaties komt. Restjes groente verwerk je in een pastasaus of soep. Leftovers worden lunchsalades of gaan de vriezer in (misschien even labellen en wel zorgen dat je het binnen 3 maanden opeet). 

  • Vullen die vriezer

Maak je favoriete pastasaus, bonenschotel, curry etc. in een grotere portie (2 of 3 maaltijden) en vries de helft VOORDAT je de pannen op tafel zet in. Zo eet je niet alles (meer dan je wilt of goed voor je is) op en heb je een gezonde maaltijd binnen handbereik voor die momenten dat je geen tijd hebt. Serveer er een (rauwe) groente salade bij en klaar is je healthy meal.

  • gezond & goedkoop 

Er zijn genoeg producten die gezond maar ook goedkoop zijn. Een blik of zak (witte, bruine, kidney) bonen bijvoorbeeld of groene groenten zoals broccoli, spinazie en kool. Tomaten en zilvervliesrijst. Verse kruiden. Maar ook groente & fruit uit de vriezer: voor de voedingswaarde hoef je ze niet links te laten liggen. Sterker nog ze bevatten vaak meer vitaminen en mineralen dan de groente & fruit die half Europa door zijn gecrossed voordat ze in het schap op de ‘vers’ afdeling belanden. 

  • Van het seizoen, bij de Turkse winkel, de visafslag of op de markt

Het kost je in tijd misschien net iets extra’s om al die winkels af te gaan. Maar het loont de moeite. Wie bij de visboer zijn vis haalt en op de markt zijn groente & fruit eet vaak én van het seizoen (waarbij de spullen en juist geprijsd zijn en qua smaak op z’n best!) én is niet zelden goedkoper uit. De witte asperges van Nederlandse bodem zijn gewoon lekkerder dan de variant ingevlogen vanuit Peru. En aardbeien horen bij de zomer. punt. Als je met de seizoenen mee eten, zorgt dat voor meer variatie in je menu en dat is lang niet gek voor je lijf.

  • Koop in bulk

Vooral de ‘droge’ spullen zijn (ook online) goedkoper te vinden als je ze in grotere hoeveelheden in koopt. Zoek uit waar & voor welke producten dat geldt, bestel ze en doe er je voordeel mee. Houdt de aanbiedingen van je favoriete winkels in de gaten. Zijn jouw favoriete healthy products een stuk goedkoper? Inslaan die boekweitnoedels, quinoa, kruidenthee en speltbloem. Leg een goede voorraadkast aan. Dit zorgt er meteen voor dat je niet elke week diverse winkels hoeft te bezoeken. 

  • Meatless Monday

Een stukje (biologisch) vlees drukt een behoorlijke stempel op je huishoudbudget. Invoeren dus die meatless monday! Er zijn genoeg alternatieven te vinden zoals peulvruchten, quinoa, tofu, noten, zaden, etc.  Op de Bluebelle site komen wij wekelijks met tips hiervoor.

  •  Do It Yourself

Kant & klaar lijkt misschien goedkoper maar dat is het in veel gevallen helemaal niet. Probeer die pakjes & zakjes te vermeiden en ga ECHT eten. Beter qua smaak, je lijf en je portemonnee. Zo kan je met pofmaïs heel makkelijk je eigen popcorn maken. Een hele pan vol. En please zeg ons dat je niet valt voor de allerbeste marketing-truc EVER: namelijk 1,60 EURO betalen voor een halfvolle verpakking ‘pannenkoeken mix’ waar je zelf nog melk aan toe moet voegen ook. Terwijl een pak meel, een paar eitjes en wat melk alles is wat je nodig hebt om wel 40 pannenkoeken van te maken. 

Deed je bovenstaande allemaal al en vind je gezond eten nog steeds (te) prijzig? Komende week helpen we je via facebook met een aantal tips & trics. Enne, heb je zelf een goed/beter idee? Kom maar op! Het beste idee belonen wij met het soon to come nieuwe Stocking the pantry boek van Sarah Britton.

15 Comments on “Bluebelle goes Budget: 8 simpele tips om goedkoper te kopen & koken!

  1.  by  Charlotte

    Ik koop ook inderdaad gedroogde peulvruchten bij de Turk, denk aan kikkererwten, bruine bonen, kidney bonen etc. Maar ook bosjes verse en zakjes gedroogde kruiden. Veel goedkoper dan bij de appie. Maar ook ongebranden noten samen amandelen. Echt met recht superfoods, bommetjes van gezonde voedingsstoffen die ook echt iets doen voor je lichaam!
    Kijk er gewoon eens rond en er zal een wereld voor je open gaan.

  2.  by  Maureen

    Leuk stukje, ik houd deze week de tips in de gaten. Mijn beste tip om mee te dingen voor het boek is om vlak voor sluitingstijd van de markt langs de groente- en fruitboer te gaan. Dan geven ze het weg voor iets minder of zelfs gratis!

  3.  by  Jennifer

    Goede tips! Met een beetje planning en kookinspiratie kun je gezonde, lekkere en betaalbare maaltijden maken. Kies bijvoorbeeld ‘minimalistische’ gerechten, met slechts een paar ingredienten van goede kwaliteit. Ik kook ook graag met restjes, zoals van overgebleven groente een frittata maken of restanten van het avondeten de volgende dag gebruiken voor de lunch. Zelf je lunch meenemen kan sowieso geld schelen. En hoewel ik graag quinoa en chiazaadjes eet, hoef je geen ‘hippe’ producten te kiezen om gezond te eten – peulvruchten, granen, eieren, tonijn op water uit blik, diepvriesvis en – groente en vaker (gefilterd) kraanwater i.p.v. frisdrank zijn betaalbare en gezonde keuzes!

  4.  by  Rosalie

    Ha Bluebelle-dames!

    Van achter de schermen volg ik jullie al een langere tijd, maar nu stond ik ook echt te popelen om te reageren op dit artikel. Ben het helemaal eens met jullie aangekaarte punten. Wat ik nog wil toevoegen is het aanleggen van een eigen moestuin in de tuin of op het balkon. Met een opa die gek is op verse en lokale producten en daar stad en land voor af rijdt, is tuinieren mij met de paplepel ingegoten. Twee jaar geleden heb ik 1 dag een soort kleine ‘stage’ gelopen bij een kleinschalige biologische boerderij in het midden van het land en daar ontzettend veel geleerd en plezier gehad. Sinds die tijd staan er dan ook 5 kratten op mijn studentenbalkon gevuld met bietjes, wortels, raapstelen, radijsjes en veldsla! Alles biologisch en zeer Bluebelle-budgetproof! Nog elke verschijnt er een glimlach op mijn gezicht als ik zie hoe hard alles groeit!

    Ga vooral zo door met jullie geweldige bedrijf en website, ik ben fan (en ook van die fantastische Sarah Britton!)

    Warme groet,

    Rosalie

    •  by  claire van de heuvel

      Hoi Rosalie, bedankt voor je leuke reactie en complimenten!! Onze Stagiaire Linda is ook helemaal van de moestuin en het zelf telen. Denk dat ze je reactie helemaal kan beamen.

  5.  by  Anka

    Goede tips! Kijk ook een of je een boer in de buurt kunt vinden waar je dingen van kunt kopen.

    Zelf ben ik gestopt met lunchen in de bedrijfskantine omdat ik mijn eigen (veel lekkerdere) salades meeneem. Ik kwam erachter dat me dat 20-25 euro per week scheelt en daar kun je veel lekkere en verantwoorde gezonde dingen voor kopen!

    •  by  claire van de heuvel

      Wat een goede tip! wij zeggen: TUPPERDARE!! eigen bakjes mee: good job!

  6.  by  silvia

    Hoi,
    Erg leuk stukje om te lezen! Ben via via (in dit geval via de ‘food we love box’ op jouw site terecht gekomen). Ik heb al verschillende tips voorbij zien komen om gezond en toch niet te duur te kunnen eten….dus…mijn tip is eigenlijk kijk goed rond bijv. op allerlei blogs. Daar heb ik al zoveel tips opgedaan!
    Thanks!

    •  by  claire van de heuvel

      thanks voor je leuke reactie en inderdaad goede tip: genoeg blogs die hier over schrijven en je op leuke ideeën brengen!

  7.  by  Marieke

    Heel fijn te lezen over jullie visie op voedsel, de prijs er van en hoe je er mee om gaat…ik ben het er helemaal mee eens! Super!

    •  by  claire van de heuvel

      dank!en fijn dat onze blogs worden gewaardeerd!

  8.  by  Loes

    Eet soep! Echt, je kunt er vanalles ingooien, maar vooral veel groenten. 🙂 En het is enorm budgetvriendelijk. 🙂

    Verder kun je tussendoortjes ook echt gezonder, goedkoper en vooral veel lekkerder maken: maak zelf gedroogde appeltjes uit de oven (appelchips, met of zonder kaneel), shakes, bak een pitabroodje in de pan met wat kruiden, maak zelf hummus en eet die met wat rauwkost of crackers.. etc.

    De boer is hierboven ook al genoemd; bij een boerderijwinkel zijn je spullen vers, lokaal, smaakvol, als je geluk hebt biologisch en als je de boer wat beter kent krijg je nog weleens wat mee. Als je geen tijd hebt om een boer op te zoeken kun je ook een abonnement op een groentetas nemen (bijv. van Odin).

  9.  by  Petra Kooloos

    Hoi Claire,

    Leuke tips, ik heb ook een aardigheidje.
    Wonende in een wereldstad als Alkmaar ga ik op mn fietsje een rondje doen in een naburig voormalig boeren dorp. De bevolking heeft grote moestuinen en de mensen verkopen (natuurlijk seizoens groente en fruit) aan de kant van de weg. Centen in het bakkie en meenemen. Keurig in zakjes of bv bosjes aangeboden. Van eitjes tot aardappels. Favoriet op dit moment : van die lekkere dikke hollandse sperciebonen.

    Groetjes Petra

    •  by  claire van de heuvel

      Hi Petra, wat leuk dat je reageert! en dank voor de tip.

  10. Pingback: best way to gain muscle mass without steroids

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*