snelle kurkuma kokos curry

Net terug van een heerlijke zomervakantie in Italie & Zwitserland was het wel weer even wennen back in rainy holland. En hoewel je mij altijd blij kunt maken met een goede curry, het liefst homemade, is dit gerecht een heel goed idee als het buiten met bakken uit de lucht komt vallen. Een beetje warmte en liefde in een schaaltje.

curcuma coconut curry

In feite mag dit recept eigenlijk niet de naam ‘curry’ dragen. Want een echt goede curry begint toch wel bij de ‘curry paste’ gemaakt van een mix exotische & geurende specerijen. Toch klinkt het zo lekker: kurkuma kokos curry. En zo smaakt ‘ie ook.

Een doorsnee standaard take away curry is niet per definitie heel gezond: veel kokosmelk, veel witte rijst, veel vlees of kip en vaak heel weinig groenten. Met dit recept heb ik heel eenvoudig een paar dingen aangepast en toegevoegd waardoor het nu nét wel Bluebelle proof (lees: lekker, voedzaam én makkelijk te maken) is.

  • zilvervliesrijst in plaats van witte rijst.
  • een combinatie van bio kurkuma poeder, paprika poeder en chilipeper in plaats van kant en klare curry pasta waar vaak veel suiker in zit*
  • 2 soorten groene groenten + kruiden in plaats van een verdwaald stukje groen. Ook nog lekker maar nu niet gebruikt: courgette, zoete aardappel..
  • kikkererwten als extra eiwitbron in plaats van heel veel vlees of kip

*het is een goed idee om je curry pasta of zelf te maken of een variant te kopen waar zo min mogelijk suiker aan is toegevoegd. Je kunt hele lekkere ‘boemboes’ kopen bij de natuurwinkel of betere supermarkt. Even het etiket omdraaien!

Kurkuma kokos curry met doperwtjes, groene asperges, kikkererwten & bio kip

Nodig (4 personen):

  • 350 gram zilvervliesrijst (iets meer iets minder houd ongeveer 75g pp aan)
  • 250 gram doperwtjes (vers of diepvries)
  • stuk of 15 mini groene asperges
  • blikje bio kikkererwten (of nog beter: zelf gekookte kikkererwten)
  • 2 tl kurkuma poeder
  • 1 tl (zoete) paprika poeder
  • 1/2 tl chilipeper (poeder. Je kunt natuurlijk ook een verse rode chilipeper gebruiken, verwijder dan wel de zaadlijst anders wordt het wel heel pittig)**
  • snuf zeezout
  • paar blaadjes koriander
  • 1 el kokosolie (ghee kan ook)
  • 1 blikje kokosmelk
  • optioneel: 1 bio kipfilet

**eten de kids mee en houden ze niet zo van pittig? Dan kun je dit nog even achterwege laten.

Bereiden:

  1. Zet een pan water op het vuur voor de rijst. Snijd de kipfilet in stukjes. Spoel de kikkererwten af, of mocht je gedroogde gebruiken: kook ze volgens de gebruiksaanwijzing en laat uitlekken. Was de asperges en snijd de onderkant er af.
  2. Kook de zilvervliesrijst volgens de gebruiksaanwijzing.
  3. Doe 1 el kokosolie in een hoge koekenpan of wok en bak de kipfilet, voeg halverwege de kruiden toe en blus het af met het blikje kokosmelk. Nu niet meer te hard laten koken!
  4. Voeg de doperwtjes en de asperges toe aan de kip in kokos en laat even goed mee garen: niet té lang, het is lekker als het nog enigszins knapperig blijft en de asperges zijn zo gaar. Voeg nu ook de koriander en de kikkererwten toe.
  5. Giet de rijst af.
  6. Breng de curry op smaak met nog wat zout
  7. Doe in ieder kommetje wat rijst en schep hier overheen de kurkuma kokos curry met doperwtjes, groene asperges, kikkererwten en bio kip***

*** De kip is optioneel. Dit recept is ook heerlijk zonder. Ik gebruik bewust maar 1 kipfilet voor 4 personen. Je hebt allemaal maar een paar stukjes nodig, helemaal omdat er in dit gerecht ook kikkererwten zitten.

ENJOY!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*