Onze late ‘tupperdare’ zomervakantie

In juli en augustus zagen we de ene na de andere jaloersmakende zon, zee & strand foto voorbij komen terwijl wij het knetter druk hadden.  Maarrr in september waren wij aan de beurt. Nog even de zon op zoeken samen met onze gezinnen in het na-seizoen.  Claire met de auto naar zuid Frankrijk, Vera met het vliegtuig naar Turkije. Allebei met nogal wat bakjes voor Easy Peasy proof hapjes.

tupperdare_travelWeet je wat wij ons nou wéér realiseerden tijdens onze vakantie? Dat we gewoon oprecht heel heel heel erg gelukkig worden van goed, puur en ja..gezond – of moeten we zeggen voedzaam – eten. Ook tijdens onze vakantie. JUIST tijdens onze vakantie! Natuurlijk laten wij de teugels ook iets vieren, nemen we een wijntje meer dan we normaal zouden doen, genieten we van een extra ijsje, nemen we een croissant als ontbijt en ziet het eetpatroon van onze kleine mannen er ook wat minder groen uit.

Evenwichtig

Maar toch, eigenlijk verschilt ons eetpatroon op vakantie niet zo heel veel van dat wat we thuis doen. Voor ons is het eten van goed voedsel zo gewoon, zo ‘ingesleten’. Dat klinkt voor sommige van jullie misschien braaf en saai maar ja…ons doet het juist plezier. Het is iets wat we willen in plaats van moeten. We denken gewoon niet: “ahhhh vakantie; even niet meer denken aan onze lijn, even alles mogen eten en drinken wat we normaal niet mogen!”. Sterker nog, we mogen alles maar na een paar dagen afhankelijk zijn van dat wat er aangeboden wordt of verkrijgbaar is, snakken we naar: boodschappen doen, koken…of die tentjes opzoeken waar we ons green up hart kunnen ophalen.

summer_france

Nou denk je misschien: ja? dus? Leuk voor jullie! Maar ik zit hier nog steeds met 5 extra vakantie kilo’s op de bank en twee kinderen die alleen nog maar frietjes lusten. Dit was toch een blog met tips hoe je het een beetje binnen de perken houdt tijdens een vakantie, vooral/ook voor de kinderen? Klopt. Maar juist dat wat we je net hebben verteld is wat ons betreft cruciaal. Hoe ga je vinden wat bij je past? Waar word je gelukkig van? Waar ligt voor jou het evenwicht? Hoe ga ook jij het willen in plaat van moeten. Hoe ga je alles mogen maar niet alles willen? Dat geldt natuurlijk niet alleen voor je eetpatroon tijdens je vakantie. Maar er zijn wel wat dingen die je ook tijdens je vakantie kunt doen om het eetpatroon waar je je goed bij voelt en wat je graag voor je kinderen ziet, zo veel mogelijk in balans te laten. Met deze 5 tips kom je een heel eind!

Op reis: tupperdare!

1. De juiste bestemming kiezen, is het halve werk. Kies een bestemming waar je enigszins zelf invloed hebt op wat je eet. Zelf kunnen koken bijvoorbeeld (wat ons betreft een must met kinderen!) of leuke plaatsen om te bezoeken met gevarieerde eettenten. Je hoeft niet uitgebreid te gaan koken als je daar geen zin in hebt, maar toch is het wel handig om even iets kleins te kunnen maken. Een B&B waar ze zelf voor je koken is nu eenmaal anders dan een all-inclusive met massale buffetten. Ga je voor dat laatste? Scan de recensies even op hoe mensen het eten daar vonden, iedereen schrijft daar wel iets over in een review en het aanbod verschilt nogal.  Tijdens onze happy healthy summer maanden schreven we eerder deze tips over gezonde keuzes buiten de deur.

2. Tupperdare! Hier lees je onze tips voor vliegvakantie snacks. Ga je met de auto geldt eigenlijk hetzelfde. In de auto verbruik je een stuk minder energie, om te voorkomen dat het hele gezin de hele reis zit te snaaien en snacken is de tip om te eten zoals thuis: 3 keer per dag een maaltijd, 2 keer een snack, op regelmatige tijden. Zo weten de kinderen ook dat ze niet de hele dag hoeven te zeuren om het zoveelste snoepje.

  • Zoek een rustige ‘P’ en lunch waar mogelijk buiten. Frisse lucht en met aandacht eten zorgen voor een goede pauze, waardoor iedereen weer even is opgeladen voor een paar uur. Claire laadt een grote (koel)tas vol met bakjes: stukjes fruit (beetje citroensap erover heen houdt het lekker fris), rauwkost, volkoren broodjes met hartig beleg, gedroogd fruit als snoepjes, kokoswater ter verfrissing, ontbijt cake, hartige muffins en noten & zaden als snack. Het kost je wat voorbereiding maar het meeste aanbod bij de gemiddelde benzinepomp of wegrestaurant is zo vreselijk treurig dat je jezelf er een heel groot plezier mee doet.
  • Zorg voor een paar kleine -in de auto- snacks, zodat je altijd iets in de auto hebt, mocht de reis net wat langer duren. En wil je je kinderen af en toe een snoepje geven? Kies dan twee momenten uit; bijvoorbeeld één voor de lunch en één voor de avond tussenstop. Neem iets waar ze lang(er) mee doen: een doosje kleine snoepjes of chippies bijvoorbeeld. Tijdens onze vakantie hielp Ella’s Kitchen ons met wat handige, knoei-vriendelijke traktaties: kleine zakjes puffits, knijp-fruitzakjes voor de kleine van Vera en smikkelvingers voor de tweeling van Claire. Kant-en klaar maar wél biologisch, zonder toevoegingen en met een transparante ingrediënten declaratie zodat je in ieder geval een bewuste keuze kunt maken.

Op de bestemming: zelf koken of kiezen!

3. Staafmixer & basis ingrediënten: mee. Als je het liefst zelf bepaalt wat je kinderen eten of kinderen hebt met een allergie, loop je soms op vakantie tegen ‘obstakels’ aan. Ga je naar een plek waar je nog enigszins zelf kunt koken? Neem dan je staafmixer mee dan maak je op bestemming heel easy onze pasta-saus of shake. Op sommige bestemmingen heb je juist zoveel meer pure en mooie ingrediënten maar soms is het juist handig om in ieder geval een pak volkoren/spelt pasta, wat volkoren pita’s en wraps in een tas te gooien. Makkelijk, snel klaar en zo te vullen met plaatselijke groenten, kaas of fruit.

Vera zweert bij een zak plantaardige proteïne poeder (wij kiezen Sunwarrior). Een uitkomst voor in een shake als je twijfelt of je kinderen wel genoeg aan hun eiwitten (uit bijvoorbeeld vlees of vis) komen. Claire gooit standaard in ieder geval wat rijstemelk, een pak boekweitmeel en honing in een tas. Een pannenkoek is dan zo gemaakt en haar mannen zijn allergisch voor koemelk. Met honing kan ze bepaalde gerechten op een andere manier dan met suiker iets zoeter maken.

4. uitzondering & principe. hoe je vakantie routine er ook uit ziet, dikke kans dat er flink wat ruimte is voor uitzonderingen. Hoe houd je het ontspannen en toch binnen de perken? Wij doen dat zo:

  • Maaltijden: de kans dat je 3 x gaat staan koken is niet zo heel groot. Vaak ben je in ieder geval voor 1 maaltijd overgeleverd aan dat wat er te krijgen is. Wij gaan daarom voor het volgende principe: 2 maaltijden op een dag zo gezond mogelijk en 1 maaltijd ruimte voor  frietjes, een pizza, een broodje. Maak eventueel per eetmoment ruimte voor iets wat je wat minder voedzaam/gezond vindt en als een uitzondering ziet (croissant, frietjes) en zorg er voor dat er OOK iets gezonds bij staat wat ze eerst moeten eten (fruit, stukje vis, etc.).
  • Tussendoortjes: 1 tussendoortje zoals je dat thuis ook zou doen: gedroogd fruit, een shake, rauwkost met dip. 1 tussendoortje tijd voor een uitzondering: een ijsje, chips of iets wat ze aangeboden krijgen en waarvan jij denkt: mwahhh. Ook hier komen alle ‘tupperdare’ bakjes weer van pas. Mee naar het strand met tomaatjes, stukjes komkommer en andere gezonde snacks. Zorg voor voldoende alternatieven zodat ‘nee zeggen’ tegen de overkill aan strand snacks een stuk makkelijker wordt.
  • Nee zeggen: het derde ijsje van de dag, snoepjes van een vriendje terwijl ze nét iets hebben gehad, wéér frietjes terwijl er nog niets voedzaams in is gegaan. Voor je het weet ben je de hele vakantie bezig met toegeven omdat ‘nee zeggen’ niet gezellig is. En het is tenslotte vakantie. Tip: zeg naast ‘nee’ meteen ook ‘ja’: je mag dat niet maar je mag wél dit. of: je mag nu geen ijsje meer maar morgen gaan we er weer één uitkiezen. Leg ook uit waarom niet. Dat vergeten we vaak: ‘nee, omdat ik het zeg’ is voor een kind net zo min bevredigend als dat voor jou zou zijn.

Weer thuis: cold turkey!

5. Terug in het gareel. Voor jezelf maar vooral voor je kinderen is het even wennen; weer thuis. Op vakantie mocht er veel meer en was de hele sfeer relaxed. Verleidelijk om dat nog even te laten duren. Tip: don’t. Maak het lekker duidelijk en pak de pijn zodra je thuis bent. We zijn weer thuis en thuis gaan we op tijd naar bed, vroeg weer op, eten we aan tafel en is het klaar met alle ijsjes en frietjes. Even terug naar af, korte metten met alle uitzonderingen. Vanuit daar wordt het vanzelf weer wat meer flexibel.

Dat was ‘m. We hopen dat jullie iets hebben gehad aan onze happy healthy summer blogs & tips voor de eerst volgende (zomer)vakantie. Op naar de herfst, we can’t wait!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*