9 x natuurlijke suikervervangers

Al eerder schreven we waarom het, wat ons betreft, een goed idee is om je suiker-intake drastisch te verlagen. Dat wil zeggen het gebruiken van geraffineerde suiker in je recepten. We krijgen er ongemerkt namelijk al genoeg van binnen terwijl er zoveel lekkere, zoete en wat meer voedzame alternatieven zijn. Wij zetten ze voor je op een rij, van dadels tot ahoornsiroop.

natuurlijke suikervervangers

Met deze 9 natuurlijke suikervervangers, kom je toch een heel eind om je recepten extra lekker zoet te maken!

  1. Bananen

Sowieso een lekker, voedzaam en zoet tussendoortje maar ook een perfecte zoetmaker in baksels & smoothies. Een Banaan bevat veel vitamine (B & C), mineralen (o.a. kalium en magnesium) en vezels. Vaak denken we dat we er dik van worden. Onzin. Tenminste zolang je niet 3 bananen per dag eet.

  1. Dadels

Op zichzelf al kleine zoete traktaties en ook nog gezond met vitamine B, kalium en koper als bouwstoffen. Wel met behoorlijk wat fruitsuikers dus blijf er niet onbeperkt van eten. Gepureerd kun je het als suikervervanger in cake of taart gebruiken en in kleine stukjes vervangen ze suiker in bijvoorbeeld muesli. De Medjool dadels zijn het makkelijkste in gebruik; extra groot, lekker zacht en vol van smaak.

  1. Rauwe Cacaopoeder

Tegenwoordig zelfs in de gewone supermarket te koop: rauwe cacaopoeder. Het smaakt een beetje bitter, vergelijkbaar met hele pure chocolade, en geeft recepten een chocolade gevoel/beleving. In vergelijking met normale chocolade bevat rauwe cacao minder suiker, melk(poeder) en vet en is het juist heel gezond, bomvol voedingsstoffen zoals: ijzer, zink, vitamine C en essentiële vetzuren.

  1. Kokos

Je moet ervan houden. Wij zijn er in ieder geval gek op; geraspt, geschaafd, als juice of als olie/boter. Allemaal even lekker. In veel zoetigheid wordt kokos gebruikt als vervanger van zoet of vet (boter/olie). De kokosnoot zit vol met de ‘goede’ verzadigde vetten en ondersteunt het lijf met de opname van voedingsstoffen zoals calcium en ijzer en de essentiële vetzuren.

  1. Palmbloesemsuiker

Wil je toch graag een suikersubstantie gebruiken? Ga dan voor palmbloesemsuiker als vervanger van geraffineerde (witte) suiker. Deze suiker is stukken minder bewerkt en bevat daardoor nog alle vitaminen en mineralen. Hierdoor zorgt het voor een veel minder hoge piek in de bloedsuikerspiegel. Het heeft wel een specifieke smaak én het blijft wel een ‘suiker’ maar eigenlijk geldt dat voor alle vervangers uit deze lijst en zelfs voor fruit.

  1. Honing

Als je kiest voor honing, kies dan wel voor goede kwaliteit en een pure variant: biologisch en koudgeslagen (hoe meer verhit hoe meer voedingsstoffen er verloren gaan). Bloemen- of rauwe honing van een imker. Ook honing bevat namelijk veel natuurlijke suikers die invloed hebben op je suikerspiegel. Toch kan je lijf er makkelijker mee overweg dan met de geraffineerde variant en daarnaast werkt (goede) honing ontstekkingsremmend en antibacterieel.

  1. Ahornsiroop

Veel mensen die suikervrij proberen te eten/drinken kiezen voor agave. Wij kiezen liever voor Ahornsiroop. Deze siroop is ook heel zoet maar heeft toch veel minder invloed op de bloedsuikerspiegel dan geraffineerde suiker en agave. Ook bevat ahornsiroop net als honing, bacterieremmende eigenschappen. Ahorn heeft wel een specifieke smaak waar je van moet houden.

  1. Suikervrije jam en appelstroop

Perfect om recepten mee te zoeten of af te maken (garnering). Lees bij je keuze wel altijd goed het etiket. Veel appelstroop en jam varianten kunnen beter suikerstroop/jam genoemd worden namelijk. Maar als je even zoekt zijn er ook varianten die gemaakt zijn van echt fruit zonder (al teveel) suiker. En we bedoelen hier dus niet de variant met zoetstoffen he?

  1. Gedroogd fruit

Net als een dadel kun je ander gedroogd fruit ook gebruiken om een bak-, koek-, snoeprecept zoet te maken. Kies dan wel altijd voor de on-gezwavelde variant (dus niet de mooie oranje gedroogde abrikozen maar de donker bruine) en lees goed op het etiket of het fruit niet ingespoten is met suikerwater! Oh en, gedroogd fruit is natuurlijk ook een snoepje op zichzelf; een natuurlijke winegum.

Weten hoe wij deze natuurlijke zoetmakers verwerken in onze suikervrije traktaties? Download hier het e-book: suikervrij snoepen en trakteren wat we speciaal voor de Libelle Academie schreven.

Geen tijd om zelf natuurlijk zoete snacks te maken? Vanuit Bluebelle Foodworks zijn we fan, ambassadeur & adviseur van het super leuke nieuwe concept van onze FoodWeLove vrienden: BitesWeLove. Via hen kun je heel gemakkelijk je dagelijkse snacks bestellen. Voor op kantoor, in de auto, in je sporttas of gewoon om thuis van te genieten. Check it out! 

2 Comments on “9 x natuurlijke suikervervangers

  1. Pingback: 9 x suiker vervangers en toch lekker zoet - Famme.nl

  2. Pingback: Wat je moet weten over: suiker | Smultalk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*