Diepvries groenten, zo slecht nog niet

Diepvries heeft in Nederland helaas niet zo’n goede reputatie. Terwijl je juist in het diepvriesschap hele pure en gezonde producten kunt vinden, ook voor de eerste hapjes van je kleintje! Ja, er liggen ook diepvries pizza’s, snacks voor in de frituurpan en roomijs maar ook: losgevroren diepvries groenten, fruit, biologische vis (zalm, kabeljauw) etc.

Super makkelijk. Zeker als je voor je kleintje liever wél vers wilt koken maar niet altijd de tijd hebt om boodschappen te doen of te schillen, pellen en plukken. Zo heb je altijd iets in huis, kun je vrij gemakkelijk een kleine portie uit de verpakking nemen en doordat de groente meteen na het oogsten, wassen en snijden diepgevroren wordt, blijven belangrijke vitamines bewaard en is het een uitstekend alternatief voor vers.

Quinoa met kabeljauw, rodekool & appeltjes uit de diepvries

Let op! Rode kool is geschikt voor kindjes vanaf 11/12 maanden. Je kunt dit recept uiteraard ook aanpassen en in plaats van rode kool kiezen voor een andere groente!

Nodig: Quinoa* (voor 1 maaltijd ongeveer 20 gr), stukje kabeljauw filet uit de diepvries > kies de versie met het MSC keurmerk zodat je weet dat je duurzame vis gebruikt!, een pak bio rodekool met appeltjes uit de diepvries. Het spreekt voor zich dat je dit ook vers kunt maken, maar deze tip gaat nu eenmaal over een snelle en eenvoudige bereiding waarbij we dit keer gebruik maken van diepvriesproducten.

Bereiden: zet een pannetje water op en kook de Quinoa volgens de gebruiksaanwijzing. Giet de Quinoa af en laat het alvast afkoelen. Pak 2 a 3 blokjes rode kool uit de diepvriesverpakking en bereid het op de manier die voor jou het gemakkelijkste is: stomen, in een pannetje kort verwarmen, etc. Stoom of bak het stukje kabeljauw gaar. Mix de vis en de rodekool tot een gewenste dikte en meng het met de Quinoa.

Ik gebruik liever geen magnetron vanwege de straling en het feit dat het de samenstelling van de voeding verandert. Dat gaat je misschien net iets te ver dus je kunt uiteraard de vis en rode kool ook volgens de gebruiksaanwijzing in de magnetron opwarmen. Heb je een babycook? stoom dan de vis samen met de stukjes rode kool gaar.

Tip: laat je kindje ook eens een paar happen pure Quinoa, rode kool of kabeljauw proeven als dit de eerste keer is. Om zo de smaak te bevorderen. Geef niet op als ze het de eerste keer meteen weer uitspugen. Vaak ligt dit niet eens aan de smaak maar bijvoorbeeld aan de structuur. Misschien hebben ze nog nooit rijst of quinoa korreltjes in hun mond gehad, dat is even wennen!

Enjoy!

*Quinoa is een ‘graansoort’ vergelijkbaar met rijst en couscous. Het zit vol met eiwitten en gezonde mineralen en is licht verteerbaar. Je kunt het op dezelfde manier bereiden als couscous. Quinoa is verkrijgbaar bij de natuurwinkel en inmiddels ook bij de gewone supermarkt.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*