Kerst & emo-eten: 3 tips om de schade te beperken!

Vrijwel iedereen die met de kerstdagen vrij heeft, stuurt zijn of haar dieet, voedingsplan en gezond eetpatroon ook op vakantie. De joker wordt ingezet, want het is kerst en mooier nog dan dat; bijna nieuwjaar! Het perfecte moment voor een frisse start, maar nu dus nog even niet…Heerlijk!!

stressedToch is dat ‘nu even niet’ ook onvermijdelijk verbonden aan een opgeblazen gevoel, spijt en talloze hoopvolle dieetpogingen in het nieuwe jaar.

Het kan anders, echt! Natuurlijk hebben we je tijdens onze ‘have yourself a Bluebelle X-mas’ week geprobeerd te inspireren om vooral LEKKERE maar ook enigszins ‘schadevrije’ en juist voedzame variaties op tafel te zetten. Toch snappen wij ook wel hoe het werkt met kerst. Voor velen hoort daar ook minder gezond eten of in ieder geval even niet te hoeven letten op en nadenken over gezonde en verantwoorde keuzes bij. Which is fine! Maar zorgt dat bij jou toch voor spanning en zelfs een schuldgevoel? Dan geven we je hierbij onze 3 tips voor een lekkere en ontspannen kerst, ook voor je lijf! 

3 tips om de emo schade te beperken deze kerst:

  1. Pick your battles:  het gebeurt vooral ons vrouwen heel vaak dat je van de ene kant denkt: ‘het is kerst, ik hoef even niet op te letten’ en dan toch bij elk borrelhapje met jezelf in discussie gaat of het wel of niet mag en je achteraf schuldig voelt. Dat is vooral voor jou heel vervelend. Heb je daar last van? Onze tip: laat alles wat je niet mag van jezelf gerust los maarrr maak er tegelijkertijd geen vrijbrief van. Bepaal van te voren je strategie! VAN ALLES EEN BEETJE: sta jezelf toe dat alles mag, maar van alles een beetje. Baken dat ‘beetje’ goed af, bijvoorbeeld: bij de borrel van elk hapje 1, geen brood aan tafel en 1 keer opscheppen. KIJK VOORUIT: bedenk van tevoren hoe je dag eruit ziet en maak je keuzes. Zware lunch en diner voor de boeg? Ontbijt licht met een smoothie. Juist een kerstontbijt en diner? Houd het bij de lunch bij soep. Het vooraf weten wat er komen gaat en bepalen van je strategie geeft rust en ruimte voor meer gezelligheid. COMPENSEREN. normaal zeggen we qua gezond eetpatroon: ga niet compenseren. Daarmee bedoelen we vooral: sla geen maaltijden over. Dat zorgt er alleen maar voor dat je bij de volgende maaltijd denkt: ‘ik heb ook al niet gelunched, ik mag nu wel extra dit of dat.’ Met dit compenseren bedoelen we je lijf ontlasten door naast vooruit te kijken ook extra water en kruidenthee te drinken en veel te bewegen. Zo help je je lijf om al wat het moet verwerken wat makkelijker weg te werken. 
  2. Face it: less is more: in november zijn de meeste van ons al niet meer bereid om te beginnen met gezond eten. We zeiden het al: “dat komt wel weer na de feestdagen”. Die joker start dus al in november en eindigt ergens na de nieuwjaar borrels. But let’s be honest here…kerst is MAAR 2 DAGEN. Misschien voor jou wel drie of vier maar dan hebben we het wel gehad. Van 4 dagen je compleet te buiten gaan met eten en drinken zonder enige maat, kom je echt geen kilo’s aan. Het probleem zit ‘m juist in die “alles is geoorloofd fase” van november tot januari. Bekijk het na de kerstdagen eens zo: over een kleine week is het alweer tijd voor oliebollen..des te MEER in plaats van MINDER reden om je lijf ook tussendoor weer van het goede te voorzien!
  3. ENJOY! Lukt het je om het even loslaten van je gezonde eetpatroon te beperken tot de kerstdagen? ben daar dan ook gewoon trots op en GENIET van elke hap. Dat zorgt er ook voor dat je niet gedachteloos door blijft eten en niet echt proeft. Overeten gaat over het algemeen gedachteloos want je lichaam geeft heel graag aan als het genoeg heeft gehad. Maar dan moet jij die signalen wel voelen en horen. Want nog erger voor je lijf dan iets eten wat misschien niet zo gezond is, is je gestressed door al die eetmomenten heen worstelen! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*