Noten, pitten, zaden

gezonde_snack_notenNoten, pitten & zaden passen perfect binnen een gezond eetpatroon. We noemen het ook wel ‘brain-food’. Vooral omdat noten, pitten & zaden je langdurige energie geven; voor als je even door moet, fysiek maar ook mentaal. Ja, ze leveren behoorlijk wat energie (o.a. in de vorm van vetten) maar daarnaast zitten ze ook bomvol gezonde voedingsstoffen: aminozuren voor de goede opname en verwerking van eiwitten, vitamine A, B, C en E en mineralen als calcium, magnesium, ijzer, zink en selenium.

Zeker als je er een vegetarische of veganistische levensstijl op na houdt, kun je eigenlijk niet zonder. o.a. voor Delicious.magazine zette we een tijd geleden wat toppers & tips op een rij:

Toppers

  • Walnoten: bevatten veel antioxidanten. Goed voor je stofwisseling, darmen en bloedvaten (en dus je hart!).
  • Lijnzaad: goed voor je spijsvertering (darmwand), stofwisseling & stoelgang.
  • Zonnebloempitten: bevatten kalium, vitamine B en zink – en dat laatste is belangrijk voor hart- en bloedvaten.
  • Amandelen: zijn vrij licht verteerbaar en bevatten veel magnesium. Een tekort aan magnesium zorgt voor stress, geïrriteerdheid en slapeloosheid. Magnesium is bovendien goed voor bloedvaten en de stofwisseling en bevat veel vitamine E & calcium.

Tips

  1. Week noten eerst eens in water. Als je bijvoorbeeld cashewnoten in water weekt en ze daarna in de blender doet, krijg je een romige dressing voor je salade of dessert.
  2. Behoefte aan een bite? Bak een ongezouten notenmix zo nu en dan eens in wat kokosolie, bestrooi ze met wat zout, rode chilipeper en bijvoorbeeld rozemarijn. Even omscheppen, af laten koelen en tadaaa je eigen noten-mix.
  3. Gezond tussendoortje: combineer noten eens met zaden en gedroogd fruit: pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad zijn heerlijk met cranberry’s of stukjes dadel. Ook lekker over een salade.

Valkuil

Hoewel noten, zaden en pitten een verantwoord tussendoortje zijn, zeker op het moment dat je wel wat extra’s kunt gebruiken, leveren ze behoorlijk wat energie. Mocht je denken: mooi, nu kan ik dus in plaats van die hele zak chips onbeperkt hele handen noten naar binnen werken…hmmmm not so much. Sowieso eet je noten, zaden en pitten het liefst ongebrand of ongezouten én is het handig om je portie grootte in de gaten te houden. In principe heb je qua voedingswaarden aan een stuk of 10 noten per keer en een eetlepel zaden of pitten genoeg! Kies ook voor kwaliteit, zeker als je de ongebrande variant neemt ivm schimmels.

Tip:

Vanaf september 2014 lanceren onze FoodWeLove vrienden een nieuw ‘snack’ concept: BitesWeLove.  Je bestelt online je wekelijkse portie snacks – voor op kantoor, in de auto, in je sporttas of gewoon om thuis van te genieten – die zij speciaal voor je hebben geselecteerd en gecombineerd: noten, zaden, pitten, gedroogd fruit, etc. Aan de portie grootte is gedacht (precies goed), evenals aan de kwaliteit van de ingrediënten. Handig toch?  

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*