Alle mama’s opgelet; zet eerst dat zuurstofmasker zelf op!

YL_event_love life_you timeWe houden van onze bloedjes. Met alle vezels in ons hele lijf. We doen er alles voor en hebben er alles voor over. Inclusief jezelf maar al te vaak wegcijferen. Op nummer 2 zetten. Wat zeg ik; nummer 5 of 6. Met niet zelden best grote gevolgen voor ook je relatie en liefdesleven. Maar zeggen ze in het vliegtuig niet ook: zet eerst het zuurstof masker zelf op voordat je je kinderen helpt?! Voor Famme.nl zette ik 5 tips op een rij die je helpen een betere balans te vinden en vooral wat vaker zonder schuld gevoel voor jezelf en voor elkaar te kiezen. In dit blog voeg ik daar nog 1 cruciale tip aan toe. Dus alle mama’s opgelet: bijtanken moet. Voor jezelf, voor je kinderen én voor je partner.

6 tips om mee te beginnen!

Om me heen zie ik heel veel moeders (en vaders) ploeteren. Er is geen ander woord voor. Ploeteren en rennen om alle ballen – en vooral de combinatie gezin én werk – in de lucht te houden. Er moet veel. Van anderen, van onszelf en soms gewoon simpelweg omdat het écht moet (brood op de plank!).

Dat houden we heel lang vol. Vooral als die kleine armpjes je ’s middags of ’s avonds om je nek vliegen en heel hard roepen: ‘mamaaaaaa!’. Maar het eist niet zelden ook een tol (ik denk met regelmaat als ik in de spiegel kijk: what happend?!). Ik kan de vriendinnen die eigenlijk gewoon het liefst heeeeeel lang zouden willen slapen, alleen, inmiddels niet meer op één hand tellen. En de vriendinnen die tegen me zeggen: ik moet echt opletten dat mijn man en ik niet alleen nog maar ouders in plaats van lovers zijn samen, ook niet.

En dus is het tijd om het zuurstof-masker weer eerst zelf op te gaan zetten. Al is het maar af en toe. Bijtanken moet. Wie weet helpen deze tips:

  1. WEG MET DAT SCHULDGEVOEL OVER NIETS DOEN

Probeer eens om in ieder geval 1 x per week 1 uur lang even helemaal NIETS te doen. Of anders gezegd iets te doen wat in jouw hoofd voelt als ‘oh jee, ik doe niets’. En dan vooral je daar niet schuldig over te voelen of het te compenseren op een ander moment. Dus niet denken: oke, ik mag die ene aflevering netflix nog kijken maar dan moet ik straks wel écht….. NEE! Je mag die ene aflevering kijken en daar even heeeeeel erg van genieten.

  1. WAT VOED JOU?

Vind uit wat jou echt voedt en ga dat vaak doen. Voor de één is het naar yoga, voor de ander juist een box-les. Of de natuur in, in je eentje voor een stille wandeling zonder je mobiel. Of juist in een heel druk koffietentje met een vriendin bijkleppen en lachen. Of allebei. Mag ook. Wat voed jou echt? En doe je dat regelmatig? Claim je een “dan is het mama-gaat-sporten-no-matter-what” dag of avond? of schiet dit er iedere week wéér bij in omdat andere dingen en vooral alle andere wensen van het gezin voor gaan? check ook punt 4.

  1. IEDERE DAG 2 x 5 MINUTEN MEDITEREN

Echt. This shit works. ’s Ochtends bij het opstaan (desnoods onder de douche) en ’s avonds voor het slapen gaan. Mag langer, hoeft niet. 5 minuten zitten, staan of liggen in stilte. Ademen, energie bij jezelf houden. Hoofd leegmaken en je kunt de dag weer aan, inclusief 3 gillende kinderen en de race tegen de klok, of juist relaxed afsluiten.

YL_event_love life_zuurstofIk ben daar nu een paar maanden mee bezig en voel al zo’n groot verschil! En als extra tip: ik gebruik daar ook de olie-tjes van Young Living bij, afgestemd op dat waar ik behoefte aan heb. Ben ik moe en wil ik de dag met meer energie tegemoet? Dan doe ik lemon & peppermint in de diffuser, wil ik juist ontspannen en lekker slapen gebruik ik stress away & lavendel. Moet ik me voorbereiden voor een spannende dag, presentatie of workshop? Dan grijp ik juist naar meer spirituele olie-tjes zoals high potential & angelica white. voor een belangrijke  meer clarity bijvoorbeeld of juist ontspanning.

  1. KRUISEN MAAR

De oude vertrouwde ‘een kruis in de agenda zetten’. Met je man én met jezelf. Wanneer gaan wij samen weg? Al is het maar een avondje? Vrienden van mij hebben iedere donderdagavond een oppas. Vaste prik. De ene keer gaan ze naar de stad voor een borrel, de andere keer naar de film of de sauna. Voor mij is iedere week teveel (en te kostbaar). Toch, niet gek om alvast vooruit te plannen en 1 x in de maand of 2 maanden die oppas vast te leggen. Een kruis zetten door een heel weekend werkt ook. Even helemaal niets. Geen sociale verplichtingen, geen uitstapjes, gewoon thuis met de kids. Lekker rommelen.

  1. 1 DING TEGELIJKERTIJD

Wanneer deed jij voor het laatst 1 ding tegelijkertijd? En vooral, als je met je kindjes bent, ben je er dan ook écht? Of ben je dan nog met een schuinoog aan het werken, bellen, wasopvouwen, koken, facebooken? Sinds ik daarmee gestopt ben, gaat er een wereld van relaxte kinderen voor me open. En ben ik een stuk minder gesloopt en zelfs een klein beetje opgeladen na een drukke maar gezellige dag mét de kids. Wat geloof me, ze voelen het. Of je er écht met aandacht bent, of niet.

6. F*CK PERFECT!

Vorige week kwam er een vriendin bij me op de koffie die ik al een tijdje niet had gezien. De laatste keer toen we elkaar zagen zat ze niet zo goed in haar vel. Moe, een flink paar kilo’s te zwaar, twee hele drukke kindjes en ook nog eens troubles in paradise met manlief. Ik deed de deur open en daar stond gewoon een ander mens. Stralend, vol energie en zéker 8 kilo lichter: letterlijk en figuurlijk. Ik zei dit haar natuurlijk en vroeg: wat heb je gedaan? Haar antwoord was simpel (en oh zo moeilijk voor velen van ons..): “ik ben gestopt met perfect. Ik doe er niet meer aan mee”. Hoe je dat doet is voor iedereen weer anders, maar een heel belangrijk onderdeel is het stoppen met het zoeken van je antwoord bij de ander en het altijd maar willen voldoen aan al die (zelf ingevulde) verwachtingen. F*ck Perfect!

YOU GO!

 

3 Comments on “Alle mama’s opgelet; zet eerst dat zuurstofmasker zelf op!

    •  by  claire van de heuvel

      Ja ik WEET HET….grrrr. ben bezig met een compleet nieuwe site. Grote letters: check check 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*