#dailyfoodtip – 114: Plate Rule

Zonder het weten is onze dagelijkse bordverdeling verschoven van een paar aardappelen met groente en een klein stukje vlees naar een groot bord pasta met een beetje saus (liever zonder groente) of een dikke steak met frietjes en ergens een verdwaald blaadje sla.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van ‘old school dinners’ in de vorm van aardappelen-groente-vlees. Overigens niet omdat dat per definitie ongezond zou zijn, maar meer omdat ik niet zo’n fan ben van aardappelen en al helemaal niet van vlees. Maar de andere kant is wel dat we doorslaan qua portie grootte en qua verdeling of liever gezegd indeling.

Een handig ezelsbruggetje dat ik gebruik om ervoor te zorgen dat ik me aan mijn eigen 20%-80% regel hou, zonder al teveel denkwerk, is een ander ‘regeltje’ met procenten! Ik heb het ooit ergens gelezen, volgens mij in het boek van Annemarie Postma: ‘Het lichaam is perfect’. Niet dat ik hier dus met de eer ga strijken van een ander..Anyway ik noem het, de ‘Plate-Rule’: 25 % koolhydraten, 25% eiwitten en 50% groente. En ja, in groente zitten ook koolhydraten maar dat zijn met name onverteerbare voedingsvezels. Ik bedoel hier: pasta, rijst, aardappelen.

Deze verdeling zorgt voor een simpele balans, is eenvoudig te onthouden en maakt je in ieder geval ook bewuster van het ‘gewenste groene aandeel’ op je bord!¬†Een leuke tip is ook om een keer te proberen de percentages in te vullen met producten die je niet zo vaak gebruikt en misschien niet eens kent maar wel erg gezond en lekker zijn. Zoals amaranth of guinoa in plaats van aardappelen, zilvervlies of basmati rijst in plaats van de witte variant en spelt of volkoren pasta in plaats van normale.

Oh en misschien overbodig maar je hoeft natuurlijk niet perse altijd deze verdeling aan te houden. Een keertje geen koolhydraten en alleen groente met een stukje vis of juist een pasta zonder vlees is niet alleen prima maar ook heel goed voor je!

5 Comments on “#dailyfoodtip – 114: Plate Rule

  1. Pingback: Groene Groentjes « Bluebelle

  2. Pingback: poteetoe potaatoe « Bluebelle

  3. Pingback: keep it simple! « Bluebelle

  4. Pingback: beetje groen, gewoon doen! « Bluebelle

  5. Pingback: Bluebelle After Xmas Regime « Bluebelle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*