Carb-free?!

Een paar jaar geleden was het vet. Goede vetten, slechte vetten, vetvrij, mager. Resultaat? 0% vet producten..maar dan wel gevuld met koolhydraten. En nu? Nu zijn de ‘carbs’ aan de beurt: carb-free, ban de koolhydraten, ‘nee geen brood voor mij, dank je..’.

Toch is het skippen van alle koolhydraten niet zo’n goed idee. Vooral niet wat betreft de onverteerbare soort die je in groenten, fruit, peulvruchten en andere voedingsmiddelen vindt. Deze zorgen namelijk naast de nodige energie ook voor verzadiging, een betere spijsvertering, de opname van water uit je systeem en het aan de gang houden van je metabolisme. Niet onbelangrijk bij het in balans houden van je gewicht!

Ik doe het altijd zo: de ‘witte & snelle’ carbs laat ik zoveel mogelijk met rust. Denk aan witte rijst, witte pasta, witbrood maar ook koekjes, cake, etc. De onverteerbare koolhydraten oftewel producten met veel voedingsvezels eet ik volop. Denk aan groenten, fruit, volkorenproducten, peulvruchten etc.

Wil je toch de hoeveelheid koolhydraten wat beperken? Probeer dan te kijken hoe je het kunt verdelen qua ontbijt, lunch en diner. Heb je bijvoorbeeld bij het ontbijt en tijdens de lunch al veel brood gegeten, eet dan ’s avonds eens alleen wat groente met kip of vis. ’s avonds pasta op het menu? Hou het dan tijdens de lunch bij een salade of soep (zonder brood natuurlijk).

One Comment on “Carb-free?!

  1. Pingback: stampseizoen « Bluebelle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*