Detoxen een goed idee?

Super dat je mee doet met de Bluebelle Detox Week! In ons introductie #BDW blog vertelden we over de afbouw- & opbouwfase, zodat de overgang van gewoon (alles) eten naar sappen en/of mild eten niet te groot is. Morgen beginnen we met de intensieve detox dagen. Ben je er klaar voor? 

blenden_juicen_header

Een detox kuur, is dat nou wel nodig?

Tja, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Een ding is zeker, iedereen is anders en lang niet iedereen is gebaat bij dezelfde manier van ‘detoxen’. In de basis geloven wij dat je lichaam van nature helemaal zelf in staat is om zich dagelijks te ontdoen van allerlei belastende gifstoffen.  Iedereen detoxed als het ware ’s nachts tijdens het slapen. Je eet en drinkt dan tenslotte zo’n 7 a 8 uur lang niets en geeft je lichaam ruimte om alles te verwerken, op te slaan, af te voeren, etc.

Toch leven we vaak op zo’n manier dat er veel meer belastende stoffen (in de breedste zin van het woord; dus ook gedachten, stress, weinig slaap, etc.) in gaan dan ons lijf verwerkt krijgt. Een meer intensieve ‘detox’ periode waarbij je met aandacht de balans juist laat doorslaan naar het bewust MINDER belasten van je lichaam en het bewust MEER afvoeren van opgebouwde gifstoffen, kan daarbij helpen.

Natuurlijk valt er veel voor te zeggen om dat structureel te doen; er een manier van leven van te maken. In plaats van zo nu en dan ineens heel intensief een week of paar dagen te gaan sapvasten. De realiteit is, dat nou juist dat voor veel mensen moeilijk is en een korte detox week – vooral mentaal – juist een mooie aanzet kan zijn om (weer) te  kunnen beginnen met een gezond(er) eetpatroon door een cirkel van teveel of te ongezond eten te doorbreken. Wat deze mentale cirkeldoorbrekende benefits zijn, zetten we in het blog van morgen op een rij. 

Tijdens onze Bluebelle Detox Week kiezen we bewust voor 3 intensieve dagen, een korte reset; that’s it. 10 of zelfs 14 dagen sapvasten, is écht een ander verhaal. Dat heeft een veel grotere impact op je darmflora en moet je niet zomaar doen. Het is lang niet voor iedereen goed, je moet echt goed weten wat je aan het doen bent en/of je laten begeleiden. 

Alleen sappen of ook mild eten?

Wie het Bluebelle Detox File heeft gedownload gaat sappen combineren mét mild eten en vindt daarin alle informatie inclusief dagindeling & boodschappenlijst voor de komende 2 a 3 meer intensieve dagen binnen de Bluebelle Detox Week. De reden waarom we in ons eigen file kiezen voor deze combinatie (sappen & mild eten) heeft te maken met een paar dingen waaronder:

  1. Een kuur van alleen sappen vergt een zorgvuldige aanpak. Hoewel 1,2 of 3 dagen alleen juices & smoothies geen kwaad kan, moet je alsnog goed afbouwen én opbouwen. Niet iedereen maakt/heeft daar tijd voor. Je lichaam is er dan wat ons betreft bij gebaat om ook te blijven eten. Clean & licht maar wel meer dan alleen vloeistof.
  2. Een kuur van alleen sappen vergt eigenlijk ook een mentale pauze. Veel slapen, rusten, je lijf verzorgen. Alles in het teken stellen van afvoeren en opschonen. Veel mensen nemen die tijd en ruimte niet. Sterker nog, heel veel mensen gaan een paar dagen detoxen terwijl ze ook gewoon doorwerken, voor de kids moeten zorgen, sporten, etc. Er iets bij blijven eten om niet teveel van jezelf en je lichaam te vragen is dan niet onverstandig.

Voor sommige mensen werkt een combinatie van sappen én eten niet. Het is alles of niets. De houvast dat je 2 a 3 dagen alleen juices & smoothies mag, schept een duidelijk kader waar je je aan kunt houden. Terwijl iets mogen eten en het daar dan bij laten lastiger is. In dat geval kun je het prima bij 2 a 3 dagen juicen houden. Hou wel goed in de gaten hoe je je voelt. Te slap? Te heftige reactie? Flauwte? Eet dan toch iets kleins. Kies hieronder de invulling die bij je past. 

Juicen, blenden of smuicen?

Wat is het verschil tussen juicen, blenden en wat the f*^% is eigenlijk smuicen?! We zetten het voor je op een rij zodat je komende dagen een keuze kunt maken die bij je past:

  • Een juice is een (vaak transparante) vloeistof met nauwelijks vezels.
  • Een smoothie is een dikkere substantie waarbij officieel de hele ‘vrucht’ is gebruikt.
  • Een smuice is een combinatie tussen van een juice en een smoothie

Juice

Wil je alleen een sapje? Dan is juicen je oplossing. Juicen scheidt het sap en de voedingsstoffen van de vezels en het vruchtvlees. Je krijgt een helder sap dat gemakkelijk door je lichaam wordt opgenomen, omdat je lichaam er niet eerst vezels en andere elementen uit je voeding voor hoeft af te breken, wat minder belastend is voor je spijsvertering. Dat maakt juicen in principe geschikt voor een sapkuur. TIP: Houd er rekening mee dat wanneer je een juice maakt, je heel veel groente en/of fruit in een glas concentreert. Houd er daarom rekening mee dat bepaalde groente- en fruitsoorten veel suikers bevatten (bijvoorbeeld, wortels, rode biet en sinaasappels ). Richt je vooral op de groene (blad) groenten en kruiden en vul aan met wat appel, peer, ananas of wortel.

Basis ingrediënten juice: groene bladgroente; spinazie, boerenkool, andijvie, waterkers, etc. en vochthoudende groente zoals; bleekselderij, paksoi of komkommer. Extra: kruiden, specerijen en fruit; gember, venkel, peterselie, cayennepeper, appel, peer, etc.

Smoothie

Meer vezels & vulling? Meer verzadiging? Kies dan voor blenden. In principe is vrijwel alles te blenden, alleen bij de wat meer harde groenten- & fruitsoorten voeg je wat extra water toe om het meer vloeibaar te maken. De voordelen van een smoothie: het ondersteunt de spijvertering door de grote hoeveelheid vezels, helpt bij de afvoer van gifstoffen, houdt de bloedsuikerspiegel constanter aangezien de absorptie van de suikers door de aanwezigheid van de vezels wordt verlaagd én zorgt daarmee voor een langer verzadigd gevoel. TIP: heb je het koud tijdens je detox? Je maakt van een Green Smoothie eenvoudig een krachtige soep door het een klein beetje te verwarmen tot ongeveer 46 graden celcius, dat is net warm genoeg.

Basis ingrediënten smoothie: vocht; water of kokossap. Vezels; groene bladgroenten en ‘Smoothmakers’; avocado of een banaan. Extra: superfoods; hennepzaad, chiazaad, proteinepoeder, gojibessen, etc.

Smuice

Onze voorkeur gaat vanwege de vezels en de invloed daarvan op je darmflora uit naar blenden of een combinatie van blenden & juicen; ook wel smuicen genoemd. Sommige ingrediënten zijn namelijk lastiger te blenden, door deze eerst te ‘juicen’ en daarna toe te voegen aan een vezelrijke smoothie voorkom je dat probleem. Combineer de basis ingredienten van de juice en smoothie, improviseer en experimenteer wat en zie daar; je eigen custom made, überhippe smuice is een feit!

Volg de Bluebelle Detox Week dagelijks op Facebook en Twitter : #BDW

*bronnen: o.a. Jesse van der Velden | Mind Body Green | A healthy life | Kyra’s Kitchen

 

2 Comments on “Detoxen een goed idee?

    •  by  claire van de heuvel

      Hoi Nienke, leuk, dank! hier zijn verschillende inzichten over. De ene detox methode is de andere niet. Sommigen stromingen zeggen zelfs dat het lijf perfect weet hoe te moeten detoxen of je nu zo gezond en puur mogelijk eet, juiced of smoothies gebruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*