Gewoon omdat het op moet en andere redenen om door te eten..

Emotie eten kent vele gezichten: het is op de bank met een zak chips na een – dit heb ik écht even verdiend – dag hard werken. Maar ook, geen dieet trend overslaan: van South Beach tot Sonja Bakker. Nul weerstand bieden tegen de 5e bitterbal bij de vrijmibo of het zoveelste stuk – ja maar ik kan het toch niet maken om nee te zeggen – taart van die jarige collega. Het is ook gedachteloos snaaien of die eeuwige alles of niets – dit mag ik eigenlijk niet hebben maar nu maakt het toch al niet meer uit dus kan ik net zo goed die hele schaal leeg eten – valkuil.

 you are what you eat

Al eerder vertelden we iets over ‘emo-eten’. Je zou kunnen zeggen dat alles wat je eet naast je biologische behoefte, emotie eten is. Het woord alleen al heeft vaak een negatieve lading. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet altijd zo te zijn. Soms zijn je behoeften sociaal van aard: eten is gezellig, het vervult een heel groot deel van ons sociale leven en dat sociale heeft absoluut een waardevolle functie!  

Soms zijn je behoeften verdovend van aard; chippies, zoute drop, chocolade, toastjes met kaas of bakken met ijs, ze hebben de gave om te troosten, ontspannen of verveling tegen te gaan. Best gek, als je er over nadenkt..

Natuurlijk, eten mag gezellig zijn en het kan voor ontspanning zorgen. Maar het wordt vaak wel een probleem als de gevolgen van al dat extra eten je meer schade op leveren dan hetgeen wat je er in eerste instantie mee probeerde te onderdrukken of bereiken. En vaak is dat al snel het geval, want as we all know; de high is vaak maar zooo kort en de dip erna (door extra’s kilo’s, gebrek aan energie en het gevoel weer gefaald te hebben) zoooveel langer. Het is niet altijd gemakkelijk om je relatie met eten te veranderen (positief of negatief). Ook wordt er nog steeds enorm veel onderzoek gedaan hoe het nou toch werkt in onze hersenen dat overeten of juist niet eten. Je hebt er niet altijd invloed op en genen tellen ook mee.

Gaan eten (in plaats van voelen) wanneer het ongemakkelijk wordt is een patroon wat er inslijt. Dat inslijten daar doet het vaak jaren over,  zoiets haal je er vaak niet in een dag uit. Vergelijk het met een verslaving aan roken, gokken, alcohol of drugs. Het doet kennelijk iets voor je. Toch ben jij degene die kan zeggen: ‘ik stop hiermee. Het past niet meer bij me!’. Zoveel makkelijker gezegd dan gedaan, maar we gaan je helpen.

Patronen doorbreken doe je door;

  • Why:   inzicht verwerven: waarom doen wij dit? En waarom doe ik dit? Wat levert het me op waardoor ik er steeds maar mee door blijf gaan?
  • What: oplossingen bedenken: wat werkt voor mij, hoe pak ik dit aan? iedereen is anders en heeft er baat bij andere ‘drijfveren’ aan te spreken. 
  • How:   actie ondernemen met de juiste instelling: toewijding & doorzetten.

De komende drie weken nemen we je mee door deze verschillende fasen. Of je nu een social eater, dieet-er of emo-eter bent.

We’ll be back! 

One Comment on “Gewoon omdat het op moet en andere redenen om door te eten..

  1. Pingback: Nieuw Motto | Puur Charlotte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*