Start quitting!

Zoals beloofd: de komende drie weken meer inzicht in emo-eten waarbij we één voor één de drie why, what & how– fasen bespreken. Als eerste is WHY aan de beurt. Meer eten dan je wilt. Meer eten dan goed voor je is. Anders eten dan je je had voorgenomen. Eten om het eten. Op een paar functionele eters na kent iedereen wel enige vorm van ‘emotie eten’. Waarom doen we dat? 

feel like quittingWe weten dat het niet goed voor ons is, dat we er zwaar van worden, minder energie van krijgen en dat de korte thrill niet opweegt tegen het schuldgevoel, de zoveelste ‘morgen begin ik écht’ gedachte of de uren in de sportschool. Waarom gaan we er dan toch vaak mee door?

Gedrag vertonen dat op de lange termijn alleen nadelen heeft maar op de korte termijn z’n voordelen kent, heeft vaak onze voorkeur. Evolutionair gezien ook niet zo gek. Dat verhaal kennen we inmiddels: vroeger werden we een stuk minder oud en was het vooral noodzaak NU te overleven.

“Eat as much as you can” was het devies. Je wist tenslotte niet zeker of en zo ja wanneer er weer eten zou zijn. Kon je beter maar wat reserves aanleggen in de vorm van vet. Vandaag werkt dat opslag systeem nog prima. Er is alleen nog maar weinig schaarste. 

Oké. We hebben dus een aangeboren drang om door te eten. Maar dat is nog niet alles.  De voedingsindustrie maakt het ons namelijk ook niet bepaald makkelijk. Eten is altijd en overal beschikbaar. Hoe ongezonder, hoe goedkoper en zo bewerkt dat je nog maar één ding kan en dat is: dooreten! Ondertussen wordt de druk in onze jachtige leven opgevoerd. Carrière, vrienden, sporten, kinderen, hobby’s.  Alles snel en alles nu. Vind je het gek dat je met die zak chips of brownie eindelijk even tot jezelf kunt komen. Die heb je niet alleen meer dan verdiend, je hebt die ontspanning keihard nodig. Ja toch! 

En dus ploeteren we vrolijk verder. Met een lijf dat de evolutie niet bij kan benen (1-0 achter), een voedingsmiddelenindustrie die ons overal en altijd ‘letterlijk’ een ongezonde worst voorhoudt en een maatschappelijke druk op ons leven die zorgt dat we daar sneller dan we willen voor bezwijken. Niet zo gek dus dat zovelen van ons af en toe de kluts kwijt raken, waarbij we niet meer voelen, horen en merken wat je lijf je vaak al veel langer probeert te vertellen: stop hiermee. Haal adem.

Dus. Het is eigenlijk totaal niet jouw schuld. Is dat geen mooi nieuws? Je kunt er gewoon helemaal niks aan doen. Toch? Neeeeee…het betekent namelijk niet dat je het heft niet weer in eigen hand kunt nemen. Niet altijd eenvoudig maar minder moeilijk dan je denkt. Zoek om te beginnen uit wat jouw redenen zijn waarom het lastig is die weerstand te bieden:

  • Wanneer begon jij met eten om andere redenen dan het voeden van je lijf? Wat is je vroegste herinnering?
  • Wat levert het je op? Welk gevoel krijg je? Schrijf het eens een tijdje op: wat at je en wat was er net daarvoor of net daarna gebeurd? Welke emotie(s) had je daarbij? korte termijn & lange termijn. Doe dit 1 week. Maak het zichtbaar.
  • Sluit je ogen en ga in gedachte naar je favoriete eetmoment, zie het tot in detail voor je: ‘vrijdagavond op de bank, wijntje erbij en heel veel toastjes’ of ‘dinsdagavond na een drukke dag werk, de kinderen liggen op bed en jij krijgt die zak M&M’s in het bovenste keukenkastje NIET uit je hoofd’. Heb je ‘m? Blijf nu daar in dat moment en stel je voor dat je het dit keer NIET eet. Blijf daar en adem een paar keer diep in en uit. Voelde je het ergens in je lijf, kwamen er bepaalde emoties op? weet je waaraan ze gelinkt zijn? 

Deze oefeningen/vragen kunnen je helpen om meer inzicht te krijgen in datgene wat jij graag uit de weg wilt eten. Inzicht is de eerste stap!

GOODLUCK.

 

 

2 Comments on “Start quitting!

  1.  by  Soumaya

    Ik ben er in ieder geval achter gekomen dat mijn hormonen één van de belangrijkste oorzaken zijn voor nutteloos eten. Heel vervelend, dat ik telkens in de trap val.

  2.  by  Liesl

    Goed artikel! Het wordt hoog tijd dat meer mensen op de hoogte zijn van emo-eten zodat het niet zo uit de hand loopt als bij mij jammer genoeg het geval is.
    Preventie werkt altijd beter! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*