Uit eten! met deze tips maak je ook buiten de deur gezonde keuzes.

Wie kent het niet? Het broodmandje dat nog voor het voorgerecht leeg gaat, toch maar die; ‘we zijn tenslotte uiteten’ crème brulee na en natuurlijk drinken we wijn (of bier). Nu is het niet zo erg om zo af en toe eens uit de bocht te vliegen. Je gaat tenslotte niet iedere dag uit eten. Tijdens de vakantie periode ligt dat vaak anders en is het bij sommigen zelfs zo dat er 1,5 week lang niet in de keuken wordt gestaan. Om je te helpen ook in die periode een gezonde en bewuste balans te houden, een healthy happy summer blog vol tips.

vakantie_uiteten

Bereid je voor!

local foodbar

  • Kies als het even kan zelf het (type) restaurant. Ga voor een plek waarvan je weet dat ze er ook gezonde opties hebben. Iedere avond naar dezelfde pizzeria waarvan je weet dat er maar weinig groente keuzes op de kaart staan, is misschien niet zo’n slim idee. Zoek ook wat verder dan de meer voor de hand liggende plekken. Vaak zitten er hele leuke tentjes in net dat ene achteraf straatje en de ‘gezonde voedingshype’ is echt niet alleen in ons land gaande. Voor Claire & Vera is het een sport om op iedere vakantiebestemming te kijken waar de trendy healthy food hotspots zitten. Van een raw superfood ontbijt plek tot een organic B&B.
  • Kijk waar de locals eten. Vaak een goede indicator voor een verse & goede keuken.
  • Bekijk de menukaart alvast online. De eigenschap impulsiviteit* maakt het extra lastig om je aan je eigen voorgenomen eetpatroon te houden. Je ziet allerlei lekkere dingen op de kaart staan en hebt uit enthousiasme al besteld voordat je je realiseert dat dat nou juist was wat je even wilde laten staan. Maak je keuze van te voren & stick 2 it.
  • Eet alvast iets kleins. Met heel veel honger naar het restaurant is hetzelfde als met heel veel honger boodschappen doen. Eet thuis alvast iets kleins & voedzaams zodat je niet met een knorrende maag alles van de hele kaart bestelt én het mandje brood aanvalt zodra het op tafel komt. Een handje noten, een banaan, een groentesap.
  • Vermijd de alles of niets gedachte. Veel mensen laten onbewust de teugels vieren. Een uitgebreide menukaart, een ontbijtbuffet, een verzorgde BBQ. Het is voor velen een klein feestje en tijdens een feestje hoef je even niet op te letten. toch? Wat ons betreft sluit het ene het andere niet uit. Bewust kiezen voor wat je écht lekker vindt kan net zo bevredigend zijn als het je volledig laten gaan. Voorkom dat je nergens meer nee tegen zegt door juist van te voren met jezelf af te spreken wat je allemaal wél mag. Wordt je geconfronteerd met een ontbijtbuffet waarbij er ook een hele wand bedekt is met pastry (croissants, pancakes, taartjes, muffins, etc.), spreek met jezelf af dat je het wél mag maar niet elke dag. Geniet ervan!

kids holiday

  • Betrek je kinderen bij het ontdekken van nieuwe smaken. We staan er een beetje om bekend als volkje om overal onze eigen kaas, hagelslag en majo mee naar toe te zeulen. Maar hoe leuk is het om juist de smaken van het land te leren kennen? Begin daarom al bij de kleintjes. Laat ze kennismaken met dat wat je thuis misschien wat minder vaak eet. Dat maakt de menukeuzes op latere leeftijd ook een stuk makkelijker & gezonder.

 

 

Smart Swaps:

  • Mandje brood > olijven of noten

Een beetje een open deur maar ‘STEP AWAY FROM THE BREAD!’. Wil je toch iets te knagen? Bestel olijven, noten, crudité. Maakt niet uit maar laat die stokbrood kruidenboter staan.

  • Bittergarnituur > falafel balletje of charcuterie

Niet overal verkrijgbaar maar ALS je de keuze hebt (of thuis een borrel geeft) laat de bittergarnituur dan voor wat het is en neem liever een plank met kwalitatief hoogwaardig vlees of een vega variant zoals falafel balletjes.

  • Witte (romige saus) > Rode sauzen op tomaten basis (of mosterd)

Jawel: rode saus is (vaak) slanke saus. Dus daar gaat die bearnaisesaus op naar de tomaten veggie XL.

  • Zoete toet voor jezelf > Zoete toet delen

Wij zouden zeggen skip die toet en ga voor koffie met eventueel iets kleins. Maar if you must: deel dan een toetje of kaasplank (met je lief, collega of vriendin > jaaa dat kan echt wel!) en laat het brood daarbij staan.

pancake portion

  • Van XL > XS

Size does matter. Kijk of je daar een keuze in kunt maken. Neem bijvoorbeeld een voorgerecht als hoofdgerecht. Of twee voorgerechten als je ook nog een toetje wilt. Vraag om een kleinere portie als je het wel echt heel graag wilt maar ook weet dat je alles op eet en je daarna niet fijn voelt! Gun jezelf bij een overvol ontbijtbuffet wél een taartje maar dan de minivariant.

 

 

  • Pasta & vlees > Veggies & vis

We schreven het al in het blog over food combining. Combineer pasta niet met vlees maar met groenten. Of vlees met veggies.

  • Portie friet > sidedish groente of salade

Zeg gewoon tegen de ober: laat de frietjes maar zitten ik wil graag een extra portie groente of salade on the side. YESS YOU CAN!

  • Beginnen met koolhydraten > Soep vooraf (liefst de heldere of groente variant)

Als je gaat voor een voor- en hoofdgerecht, kies dan in het eerste geval voor soep. Het liefst ongebonden (dus zonder room). Soep vult, je eet het lekker langzaam en het stimuleert de spijsvertering waardoor ook het hoofdgerecht goed verwerkt kan worden door je lijf.

  • Wijn, Wijn, Wijn > Wijn, Water, Wijn, Water, Water.

Want de kater.. die komt later. Doe jezelf, je lijf en de kilo’s een plezier en wissel alcohol continue af met water en zorg er ook voor dat je ermee eindigt. Alcohol onttrekt heel wat vocht aan je lichaam waardoor de hoofdpijn ontstaat en je ’s ochtends (of ’s nachts) behoefte krijgt aan vet & zout.

green juice

  • Kant- & klare sap > verse groente-fruit sap

Heb je (bijvoorbeeld bij een ontbijtbuffet) de keuze uit kant- & klare sap (jus d’orange) of verse sap waarbij het liefst ook nog eens een combinatie is gemaakt van groente en fruit, ga daar dan voor. Fruitsap bevat hoe dan ook erg veel (natuurlijke) suiker dus drink er niet teveel van. Een 100% groentesap is sowieso de meest verantwoorde keuze.

 

 

 

 

 

 

HAVE A HEALHTY HAPPY SUMMER!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*