Geen Gluten en nu?

Coeliakie. Het klinkt als een lekker chinees gerecht…maar dat is het niet. Het is een darmaandoening veroorzaakt door een intolerantie voor gluten. Heb je daar last van, dan mag je dus geen gluten. Of liever gezegd, producten die gluten bevatten. En das geen pretje en ook best lastig.

Gluten komen namelijk o.a. voor in tarwe, haver, gerst en spelt. En dat betekent dus geen: brood, koekjes, pasta en pizza meer. Maar daar blijft het niet bij. In veel producten wordt tarwe gedaan als bindmiddel en die mag je dan dus ook niet meer hebben. Gelukkig voor de ‘Geen Gluten’ mensen onder ons, staat er tegenwoordig op de verpakking of er gluten in zitten ja of nee.

Maar ja, dan weet je dus wat je NIET meer mag..en vaak weet je ook nog wel welke soort producten je WEL mag…Maar WAT maak je van de dingen die je wel mag? Ik krijg vaak de vraag of ik wat glutenvrije ontbijt recepten kan geven. Hieronder in ieder geval een paar tips voor de nodige inspiratie & variatie.

Ontbijt

Je mag:

  • fruit
  • zuivel
  • noten & zaden
  • alternatieve granen als amaranth, quinoa, boekweit, gierst
  • ei

Je mag fruit en je mag zuivel. Da’s dus handig. Daar kun je eindeloos mee variëren in de vorm van vers fruit, shakes en smoothies. Even of liever geen zuivel? Je mag ook noten en zaden dus je kunt ook een power breakfast maken met een alternatieve ‘zuivel’ gemaakt van noten. Geen tijd of inspiratie? Dan bieden de muesli jongens uitkomst. Je mag namelijk wel ‘granen’ als: quinoa (spreek uit Kien-wah), amaranth, gierst en boekweit. Via mymuesli kun je zelf je muesli samenstellen en dus ook een glutenvrije mix maken! (let op: de muesli wordt op dit moment nog niet in een 100% glutenvrije omgeving gemixt…zodra dat wel zo is hebben de muesli jongens beloofd het me te laten weten. En zodra ik het weet, weet jij het ook!)

Zin in een warm ontbijtje? De herfst staat tenslotte weer voor de deur..dan kun je uiteraard een eitje bakken of een pannekoekje maken van ei, water en glutenvrije soja-, quinoa-,of boekweitmeel. Garneer met fruit en appelstroop. Je kunt ook kiezen voor een boekweit of quinoa-papje. Het klinkt niet erg lekker, dat geef ik toe. Maar dat is het wel.

Nodig: 150 gram Quinoa, 230ml water, 90ml appelsap, vanille stokje, (gedroogd)fruit naar keuze bijvoorbeeld appel, gedroogde vijgen, dadels, abrikozen, kaneel eventueel een beetje agave nectar.

Bereiden: Breng het water aan de kook. Voeg de quinoa, de appelsap en een half stokje vanille toe. Laat de quinoa op een laag vuurtje droogkoken. Breng het papje op smaak met de zaadjes uit de andere helft van het vanillestokje, kaneelpoeder, beetje agave nectar. Garneer naar keuze met (gedroogd)fruit, kokosschaafsel, of wat je lekker vindt. Niet zoet genoeg? voeg de volgende keer wat meer appelsap toe en doe er wat zoet fruit doorheen.

Goodluck!

One Comment on “Geen Gluten en nu?

  1. Pingback: Geen Gluten « Bluebelle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*