Goede oliën?

Olie slecht voor je? In tegendeel! Voor een gezond (en slank) lijf is het belangrijk om voldoende olie toe te voegen aan je dagelijkse voeding. Maar let wel op want niet alle olie is goed voor je en niet alle olie kun je verhitten.

De basisregel is: koop altijd extra vierge in een donkere fles (eventueel met papier eromheen) en bewaar de olie op een koele plek. Alle andere olie is geraffineerd en dat is gewoon niet goed voor je. Je kunt ook niet alle olie verhitten. Wel geschikt om in te bakken is: olijfolie, notenolie (cashew, walnoot, macademia), lijnzaadolie, sesamolie en kokosolie/boter. Allemaal extra vierge natuurlijk.
Hieronder wil ik je wat meer vertellen over twee soorten super gezonde olie:

1. Omega olie. Deze olie bevat omega-3 en -6 vetzuren. Deze zijn verkrijgbaar in capsules maar je kunt ze ook in olie krijgen en op die manier gemakkelijker toevoegen aan je eten. Omega olie is goed voor je hele lijf. Het zorgt eigenlijk gewoon voor een gezond lijf. Bloeddruk, stofwisseling, cholesterolniveau, gewrichten, afweersysteem. Alles heeft er baat bij. Je krijgt er mooie haren en een mooie huid van en het houdt ook je hormoonhuishouding op peil. Diehards nemen dagelijks een eetlepel (of 2) pure olie maar je kunt het ook gewoon door je yoghurt roeren of over je salade en soep doen.
2. Kokosolie/boter. Eigenlijk is kokosolie gewoon kokosboter. Je moet het namelijk niet vloeibaar kopen want van nature is kokosolie hard en ‘boter’. Kokosolie is de meest onderschatte olie die je dagelijks kunt gebruiken. Mensen denken dat het te vet of ongezond is. Niets is minder waar. Kokosolie is een superproduct. Het is goed voor je hele lijf, van binnen en van buiten. Het zorgt ervoor dat je lijf je voeding regelmatig opneemt waardoor je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt en je niet snel opnieuw honger krijgt. Je kunt het verhitten in bijvoorbeeld soep of sauzen en je kunt het koud toevoegen aan je smoothies, drankjes of bijvoorbeeld (rawfood)zoetigheid.

Tip: kun je niet van de koolhydraten afblijven? Brood, koekjes, pasta, etc? Voeg kokosolie toe aan je eten! Het helpt echt.
*Meer weten over olie en leuke recepten? kijk eens in het boek: ‘het lichaam is perfect’ – van Annemarie Postma

4 Comments on “Goede oliën?

  1. Pingback: Happy Delight: Okinawa Omega « Bluebelle

  2.  by  Ciel

    Interessant dit! Wel een vraagje: je moet kokosolie niet vloeibaar kopen, maar in botervorm, zeg je. Maar hoe voeg je het toe aan drankjes en eten? Of moet je het dan zelf eerst verhitten, zodat het vloeibaar wordt en je het door je salade/drankje kan roeren?

    •  by  Claire

      Beste Ciel, kokosboter smelt realtief erg snel. Als je het door een lauw/warm drankje, soep, of gerecht roert hoef je het niet eerst te verhitten. Als je het koud wilt gebruiken of wilt toevoegen aan een beslag oid kan dat wel nodig zijn. Verhit het niet te lang en niet te heet! Succes

  3. Pingback: Goatcheese & Bean salad « Bluebelle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*