Hoe doe je dat nou? Meer planten eten?

Een ‘plant-based dieet’,  al jaren weten we dat we meer ‘planten’ zouden moeten eten om ons fitter, beter, mooier en gezonder te voelen. Groenten in de hoofdrol of zoals we bij Bluebelle altijd zeggen: GREEN UP!

plantbased

De meesten van ons lukt het inmiddels aardig om vaker te gaan voor vega, maar hoe wordt je nou een hardcore planten eter? We kwamen dit* artikel tegen en hebben de ‘meer planten eten’ tips voor je op een rij gezet:

1. Volg niet alleen het recept: experimenter & varieer.

Aan groenten kun je niet zoveel verpesten. Hooguit kook je ze wat te lang waardoor de structuur en smaak minder worden. Maar je kunt er wel super mee varieren en combineren. Bepaal zelf wat jij het lekkerste vindt: even in de oven of juist rauw? En al gauw maak je met een lekkere dressing de meest kleurrijke combinaties. Daar heb je geen recept voor nodig.

2. Word vrienden met de groenteboer.

Je moet wel wat vaker boodschappen doen. Verse groenten & fruit zijn nu eenmaal minder lang houdbaar dan een pak pasta. Maak het je routine om een snelle pitstop te maken bij de groenteboer of sjees even door het versschap van de supermarkt. Voordeel, je kunt de helft van de schappen overslaan als je alleen nog maar groenten en fruit eet.

3. Zonder een blender ben je verloren.

Geen plant-based diet zonder smoothies & juices. Of zoals het artikel het zo mooi zegt: A green smoothie (or a green juice) to a highly effective plant eater is like a banana to a monkey.

4. Eet je kleuren.

Plant-based eaters maken de meest mooie kleurrijke borden. Kleuren staan vaak voor bepaalde voedingswaarden (zie link: http://www.joinfeedback.com/dr-food/) en dus hoe meer kleur, hoe meer je maaltijd in balans is.

5. volg de ‘vijf ingredienten in één schaal’- regel.

Geen bord meer nodig. Je kunt gewoon alles uit 1 schaal of bakje eten. Zorg gewoon dat je ontbijt, lunch of diner ‘bowl’ deze vijf ingredienten heeft, en klaar:

  1. Eiwit
  2. Iets vloeibaars
  3. Iets met een bite (substantie)
  4. Verse groenten en/of fruit
  5. Natuurlijke smaakmakers

Voorbeeld ontbijt bakje:

  1. Quinoa (eiwit)
  2. Amandel melk (vloeibaar)
  3. Walnoten (bite)
  4. Blauwe bessen en banaan (vers)
  5. Kaneel & ahornsiroop (smaakmakers)

Voorbeeld diner bakje:

  1. een vegetarische burger in stukjes (eiwit)
  2. tahin saus (vloeibaar)
  3. pompoenzaadjes (bite)
  4. Zoete aardappel, kool & tomaatjes (vers)
  5. Peterselie, zout & peper (smaakmaker)

6. Green up.

Geen plant-based maaltijd zonder groen. Of het nu een smoothie, salade, sandwich of snack is. Er moet iets groens bij.

7. Altijd voorbereid.

Een effectieve planten eter bereid zich voor. Of dat nou het vullen van de voorraad kast is, het meenemen van je eigen bakje en/of zakje groen (tupperdare!) of het vooraf bekijken van het restaurant menu. Een planten eter laat zich niet zomaar uit het groene veld slaan.

Wij zeggen, ga ervoor!

*bron: http://www.mindbodygreen.com/0-14126/the-7-habits-of-highly-effective-plant-eaters.html

One Comment on “Hoe doe je dat nou? Meer planten eten?

  1. Pingback: Word jij vanaf nu een planteneter? - Famme.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*