#dailyfoodtip – 90: iron as your best friend

Hoewel de reacties om meer foodtips voor pregnant ladies vragen, is dit voorlopig de laatste. Maar daarom wel nog even een hele belangrijke! Tijdens je hele zwangerschap doe je er goed aan om je ijzergehalte hoog te houden. Vooral om bloedarmoede te voorkomen. Foliumzuur (vitamine B11) helpt daar overigens ook bij.

Hoe ga je dat doen? Zonder wekelijks een dikke vette rode steak naar binnen te werken? Nou..door bijvoorbeeld gierst, kikkererwten, linzen, bio kip en pruimen aan je lijstje toe te voegen. EN door tegelijkertijd ook je inname van vitamine C te verhogen. Maar dat had ik een paar tips terug natuurlijk al gepromoot.

Een van mijn favorieten snelle recepten is de ‘Linzen-kipsalade’ van mijn vriendin Ariane. En laat je nou niet ontmoedigen door die linzen, het is ECHT heel lekker. En ja, ook de mannen die ik het voorschotel vinden dat…

Linzensalade met kip

Nodig: bio linzen (uit blik of gedroogd), ’n bio gerookt kippie, cherrie tomaatjes, bosuitje, koriander, peper & zout, extra vierge olijfolie, citroensap. optioneel: zachte geitenkaas.

Bereiden: Ik gebruik zelf meestal 2 blikken linzen maar je kunt natuurlijk ook voor gedroogde linzen kiezen. Deze hebben wat meer bereidingstijd omdat je ze eerst moet wellen en dan ruim 1 uur moet koken. Als je ook blik gebruikt, kies voor bio vanwege de suiker en het zout. Spoel ze toch nog goed af met water omdat ook de bio variant vaak toch zout toevoegd. Doe de linzen in een grote kom. Snij de gerookte kip in kleine blokjes, de cherrie tomaatjes doormidden en hak de bosuitjes fijn. Doe deze ingrediĆ«nten bij de linzen, voeg daar koriander, peper en zout aan toe. Maak een dressing van citroensap en olijfolie en giet dit over de salade. Als je wilt kun je er nog wat zachte geitenkaas aan toevoegen…hoeft niet.

Enjoy!

4 Comments on “#dailyfoodtip – 90: iron as your best friend

  1. Pingback: peulvruchten als maaltijd « Bluebelle

  2. Pingback: low carb lunch? « Bluebelle

  3.  by  Susanne

    Ik heb altijd geleerd dat linzen de enige peulvruchten zijn die juist NIET hoeven te wellen, en koken kost mij meestal minder dan een half uur…

    •  by  Claire

      Hoi Susanne,

      Het ligt een beetje aan de soort. Je hoeft linzen niet eerst te wellen en kunt ze direct koken. Vooral de rode soort. De groene linzen duren vaak wat langer als je ze direct kookt en dan is wellen een optie. Niet te lang overigens want dan wordt het erg papperig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*