kokoswater

Om dagelijks voldoende vocht binnen te krijgen, tellen (volgens o.a. het voedingscentrum) alle vormen van ‘vocht’ mee; koffie, (zwarte) thee en zelfs – hetzij met mate – vruchtendranken, yoghurtdranken en (light)frisdranken.  Leuk bedacht, maar misschien wel een beetje kort door de bocht. Inmiddels weten we tenslotte dat koffie en zwarte thee door de cafeïne en theïne net zoveel vocht aan je lijf onttrekt als het je geeft. En in frisdranken en sappen zitten weer erg veel suikers, kleur- en smaakstoffen of andere onnatuurlijke toevoegingen. Ook niet echt een aanrader voor je lijf. Maar wat dan? 

kokoswater

Voor ons betekent ‘drink voldoende vocht’: WATERRRRR. Maar ook wij snappen wel dat de hele dag water drinken soms je neus uitkomt. Soms heb je gewoon zin in een smaakje. Kruidenthee biedt een fijne oplossing doordat er inmiddels super veel lekkere & pure varianten te koop zijn (wij zijn zelf fan van o.a. yogi tea, pukka, kusmi & lov tea) en ook schreven we al vaker dat je ook water eenvoudig kunt pimpel door er fruit & kruiden aan toe te voegen. Een Easy Peasy tip voor de kleintjes is om wat gedroogd fruit zoals pruimen, abrikozen of vijgen een nachtje te laten weken, ze de volgende dag even te koken in het weekvocht, af te laten koelen en hop: home made pure limo geschikt voor de allerkleinsten.

Lekker alternatief

Maar er is meer. Als wij zin hebben in een smaakje maar niet willen kiezen voor frisdrank of fruitsap gaan we vaak voor kokoswater. Puur, als aanvulling op home made fruitsap of als basis voor een smoothie. Kokoswater heeft ondanks een natuurlijke lichtzoete smaak een laag suikergehalte en bevat vrij veel vitaminen en mineralen waaronder kalium. Een belangrijk mineraal als we het hebben over dorstlessen. Kalium is o.a. goed voor het afvoeren van afvalstoffen en het reguleren van je vochthuishouding. 

Tip: 

  • Soms vergeet je voldoende water te drinken gedurende de dag. Op het moment dat je hoofdpijn krijgt is het eigenlijk al te laat. Nu kun je natuurlijk op dat moment alsnog water gaan drinken (sowieso een goed idee!) maar ook een groot glas kokoswater (of in het geval van Claire een heel flesje achterover klokken) wil dan nog wel eens helpen. Het geeft je lijf nét wat meer van waar het om staat te springen. 
  • We krijgen vaak de vraag wat je na het sporten het beste kunt drinken. In principe is water het enige wat je nodig hebt. Maar heb je écht intensief gesport? dan ben je door het vele zweten ook behoorlijk wat mineralen en vitaminen verloren. Kokoswater is dan een prima hersteldrank om snel je mineraalbalans op peil te krijgen. Dussss die suikerrijke AA’tjes en andere zogenaamde sportdrankjes kunnen uit die sporttas. En vooral uit die van je kinderen (wist je dat een gemiddeld sportdrankje 26!!! suikerklontjes bevat??).

kokoswaterOmdat kokoswater niet alleen voor jou maar ook voor je kleintje een gezond alternatief is, zit in onze limited edition easy peasy box het kokoswater van Omega & More. Vul een flesje of beker met een kwart of een derde kokoswater en vul het aan met water.

Voor de aller- allerkleinsten geven ‘ze’ soms een waarschuwing dat je niet téveel kokoswater mag geven. Nu lijkt ons dat sowieso wel een goed idee; van niets té…maar verder zeggen we: een beker aangelengd kokoswater beats een limo any day of the week. 

Nog niet overtuigd na ons jubel-blog over kokoswater? Misschien helpt het dat het ook nog eens uber-hip is om met een pakje, flesje, bekertje kokoswater rond te lopen? De hipsters in Hollywood doen het ook. Madonna is zelfs zo’n fan van kokoswater dat ze een heel bedrijf heeft opgekocht. Zover willen wij niet gaan, maarrrr if ti’s good for Madge… 

ENJOY!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*