Let jij op je portie grootte?

portie_grootteDe afgelopen jaren is de portie grootte van onze maaltijden, verpakkingen en producten alleen maar gegroeid. Supersize, XL en 30% extra, met minder zijn we niet tevreden en krijgen we geen ‘waar voor ons geld’. Waarschijnlijk overgewaaid uit de USA & UK. Er is wel een tegentrend, die juist mini-sizes op de markt brengt én er is veel aandacht voor dit onderwerp binnen de ‘gezond-eten-stroming’, maar helaas…toch eten we met z’n allen doorgaans veel te veel.  Tijd voor wat inzichten én tips, zodat jij ook weer wat meer op je portie grootte gaat letten!

Ik (Claire) weet nog heel goed dat ik een jaar of 10 geleden tijdens een rondreis in de VS met verbazing keek naar dat wat daar kennelijk overal zo normaal was: ‘you want extra fries with that?‘ was zo ongeveer overal de standaard zin. Geen refill optie voor je soda? schandalig!  En bij het bestellen van een nagerecht voor 2 personen kregen mijn toenmalige lover en ik zowaar een complete chocoladetaart ter grote van een complete viennetta. Nu zijn we in Nederland gelukkig nog niet zover doorgeslagen maar toch, ook onze standaard flesjes drinken, broodjes, snacks en maaltijden zijn gegroeid. En dat is, als je weet dat de meesten mensen dooreten totdat hun portie op is, geen goede ontwikkeling.

portie_02

Twee leuke onderzoeken

In het boek the truth about food (BBC) staan een heleboel leuke onderzoeken op het gebied van voeding. We hebben er twee uitgepikt.

  • Dooreten totdat het op is. In dit onderzoek krijgt de ene groep een soep kom voorgeschoteld waarin vanaf de bodem via een slangetje door de tafel steeds opnieuw soep bijgevuld wordt. Het kommetje raakt dus eigenlijk nooit leeg. De andere groep krijgt gewoon een kom soep. Wat blijkt, iedereen eet zijn kom leeg en zegt daarna voldoende gehad te hebben. Alleen de groep met het slangetje stopte tussendoor niet omdat ze vol zaten, ook zij bleven dooreten totdat het bijvullen stopte en de kom leeg was.
  • Minder eten bij rood servies. Helemaal aan het begin van ons bluebelle tijdperk was dit al eens een ‘dailyfoodtip’. Wil je voorkomen dat je teveel eet of twee keer opschept? Eet dan van rood servies. De kleur rood associëren we met ‘gevaar’ en ‘stop’. In het onderzoek aten de deelnemers met een rood bordje aanzienlijk minder  dan diegene met een blauw of groen bordje.

5 tips om op je portie grootte te leten

  1. Check de verpakking. Op de meeste producten staat tegenwoordig om hoeveel porties en/of energie het in totaal gaat in plaats van de kcal per 100gram.
  2. Gebruik kleiner servies. Niet alleen ons eten, ook ons servies is steeds groter. Pak een kleiner (ontbijt) bord, zo krijg je niet alleen het gevoel dat je een behoorlijke portie voor je hebt, je ziet tenminste ook weer in verhouding hoeveel je eigenlijk eet.
  3. Het hoeft niet op. Wie zegt dat je alles in 1 x op moet eten? Probeer eens de helft te laten staan, schep 1 x op en zet dat wat over is in de koelkast of vries het in voor een tweede maaltijd, neem een bakje en geen zakje. Leer ook je kinderen dat ze niet alles op hoeven te eten maar blijven luisten naar hun lijf.
  4. Herken wanneer je genoeg hebt gehad. Om dat signaal goed te kunnen ontvangen: eet rustig, kauw goed en geef je hersenen de tijd zich te realiseren dat je genoeg hebt gehad. Stop als je voor 80% vol zit, het hoeft niet allemaal op: een doggy bag is zo gek nog niet!
  5. Bepaal je eigen hoeveelheid. We hebben niet allemaal evenveel voeding nodig. Lastig om de juiste hoeveelheid te bepalen? Een leuk trucje: je handen geven ongeveer de grootte van je maag weer. Vouw ze open tot een kommetje en je weet jouw persoonlijke portie!

BitesWeLove

Meer eten dan je eigenlijk wilt, toch die hele zak drop leeg eten en het niet kunnen laten bij 1 of 2 stukjes chocolade. We kennen het allemaal. Terwijl we het vaak ook prima vinden om gewoon even een kleine bite als snack te hebben. Net genoeg om een craving te stillen en niet teveel zodat we ons er daarna weer rot over voelen. Al eerder schreven we over het nieuwe concept van onze FoodWeLove vrienden; BitesWeLove. Bluebelle Foodworks adviseerde hen als het gaat over de snacks die ze aanbieden qua voedingswaarden én portie grootte. Misschien is het iets voor jou, je wekelijkse snacks zo op de deurmat. Zo gezond als je zelf wilt én het juiste formaat qua portie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*