3 tips voor een ‘mindful & calm’ X-mas!

Ontspanning hebben we vaak bij topdrukte of stress het meest nodig. En hoewel kerst voor veel mensen ook ‘vakantie’ en even niet naar je werk hoeven betekent, zorgt het ook vaak voor…juist ja: stress en drukte. Juist op die momenten zou het zo goed zijn om tijd in te bouwen voor een rustmoment. Hoe klein ook. Hieronder geven we je 3 tips voor een mindful & calm X-mas!

no planBij het idee dat iets veel tijd gaat kosten, haken we vaak al af om vervolgens helemaal niets aan ontspanning te doen. Maar het kan ook anders. Een klein kort moment van rust doet vaak wonderen: je hoofd proberen leeg te maken, je even in jezelf terugtrekken en de stilte om je heen ervaren. Hier word je geest rustiger van, wat uiteindelijk weer een positieve invloed heeft op je fysieke en psychische gesteldheid. 

3 tips om met energie & positive vibes de feestdagen tegemoet te gaan:

  1. Bewust kopen & koken:  hol eens niet door de supermarkt met dat boodschappenlijstje, maar maak er een activiteit van die je met volle aandacht doet. Sta stil bij welke producten je kiest en merk op hoe mooi verse producten zijn. Ga ‘mindful’ aan de slag in de keuken. Dat betekent niets meer en niets minder dan ‘het bewust aanwezig zijn in het hier en nu’. Dit kun je heel eenvoudig toepassen op de dingen die op je 2-do lijstje staan! Bereid de gerechten die je gaat koken met zorg voor. Geef je aan het moment over dat je gaat koken. Zet je telefoon even uit en vraag of iemand anders de kids vermaakt (mocht je die hebben natuurlijk!). Neem er de tijd voor en doe dan ook niets anders op dat moment. Je kookt met je volledige aandacht. Je ruikt de geuren en je proeft de smaken. 
  2. Let it be: er zijn mensen die van nature over deze gave beschikken. Claire’s zusje is er bijvoorbeeld zo één en come to think of it, Vera zelf eigenlijk ook wel. Maar misschien ben jij zo’n type dat het hele draaiboek voor de kerstdagen al klaar heeft liggen. Wie zit naast wie, wie doet wat en wanneer? Alles tot in de puntjes voorbereid! Herkenbaar? Nu is een goede voorbereiding ook vaak het halve werk, en zorgen juist de details voor een mooi totaalplaatje. Maarrrrrr….er komt ook altijd iets op je pad wat je hele (of een deel van het) schema door de war schopt en dan is het de kunst om je hieraan over te geven. Wees niet teleurgesteld in jezelf of in een ander. Neem af en toe een stapje terug en ga gewoon eens letterlijk achteruit zitten. Laat het gaan en kijk wat er gebeurt. Dikke kans dat het sowieso goed komt. Op jouw manier of op die van een ander. 
  3. Mini ontspanmomenten: ADEMHALEN, het is de kern van ons bestaan. We doen het allemaal, en we doen het vaak. En toch staan we nog maar weinig stil bij onze adem. Probeer op verschillende momenten door de dag je even bewust te worden van je ademhaling. Is deze oppervlakkig, snel, diep? Alleen al door er even bij stil te staan, creëer je bewustwording. En daar gaat het uiteindelijk allemaal om! Je kunt dit ook als vaste routine elke ochtend doen voordat je opstaat, en met je handen op je buik proberen naar je handen toe te ademen. YOGA, om spanningen in je lijf helemaal los te laten is het beoefenen van yoga ideaal. Houdingen in deze serie van Yoga Online werken rustgevend en verlichtend doordat ze de bloedsomloop en het zenuwstelsel stimuleren. Doe de oefeningen,  zelfs al is het maar heel ‘even tussendoor’ en je gaat de feestdagen helemaal zen tegemoet! NAAR BUITEN, niets maakt ons zo rustig en brengt je zo terug in het moment als de natuur. Ga in de periode voor kerst maar zeker ook tijdens kerst regelmatig even een blokje om. Dat hoeft niet persé door de bossen, velden en duinen te zijn. Gewoon na het eten een half uurtje wandelen door de buurt is ook prima. Laat je telefoon wel thuis!! Tijdens kerst is het ook echt een goed idee om na het diner en voor het slapen gewoon nog even naar buiten te gaan voor een wandeling. Dat kan ook met een glaasje op, wie weet zorgt het wel voor nogal wat hilariteit en NIETS is zo goed voor de ontspanning als LACHEN! 

ENJOY! 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*