Oh neeee, MSG!

MSG, of liever gezegd: Monosodium Glutamaat. Het is een smaakversterker die toegevoegd wordt aan talloze voedingsmiddelen. Zodat het beter smaakt (en je niet proeft dat het product na alle chemische bereidingen eigenlijk gewoon smaakloos en vies is) en zodat wij vooral steeds meer van hetzelfde product willen eten.

MSG wordt vooral veel gebruikt in de Aziatische en Chinese keuken (en daar ook wel: Ve-Tsin genoemd). Dat wil zeggen, het zit met name in de kant & klare Aziatische sauzen, boemboes, curry pasta’s en kruiden zoals: sojasaus, ketjap, woksaus, teriyaki saus, etc.

Maar daar blijft het helaas niet bij. Inmiddels is MSG te vinden in een hele lange lijst kant & klare producten. Van soep tot chips tot vleeswaren tot salades tot je kunt het zo gek niet bedenken.

Waarom moet ik MSG (E 621) niet eten?

Officieel mogen er natuurlijk niet zomaar stoffen in onze voedingsmiddelen zitten die schadelijk zijn voor onze gezondheid. En ook voor MSG geldt een toelaatbare hoeveelheid. Fabrikanten van deze producten zullen dat dan ook meteen roepen. Net zoals mensen die liever niet teveel nadenken over wat er allemaal in hun eten zit.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of je überhaupt iets wilt eten waar een maximale aanbevolen hoeveelheid aan verbonden is. En je kunt je ook afvragen hoe het dan met het stapeleffect zit. Ik bedoel je eet misschien én dat koekje, én die chips én die Aziatische curry. Op dezelfde dag.

Gelukkig komt er ook steeds meer onderzoek dat wel degelijk aantoont dat MSG de oorzaak is van een (steeds langer wordende) lijst met gezondheidsklachten: hoofdpijn (zelfs migraine), misselijkheid, vermoeidheid, verstoorde hormoonbalans, buikpijn, snelle hartslag, overgewicht, etc.

Waar moet ik op letten?

De tip is om bij kant & klaar producten jezelf aan te leren de verpakking steeds even om te draaien en te speuren naar E 621. Dat wordt helaas steeds lastiger omdat fabrikanten ook wel door krijgen dat consumenten kritischer worden en ze (die fabrikanten dus) het goedje toch graag willen blijven gebruiken (want zo smaakt goedkoop geproduceerd eten toch nog een beetje naar…tja…iets EN blijf jij die chips eten en eten en eten). Oplossing: gebruiken we toch een ander woord of nummer?

Op de verpakking moet je daarom niet alleen kijken naar E 621, maar ook vooral zoeken naar:

  • E 620 t/m E 625
  • Monosodium Glutamaat
  • Gehydroliseerd (plantaardig) eiwit
  • Extract plantaardig eiwit
  • Gistextract
  • Moutextract

Er zijn nog wel wat andere namen & toevoegingen maar in de praktijk ga je dat waarschijnlijk toch niet uit je hoofd leren en dus zorg je met het vermijden van bovenstaand lijstje vaak al voor een 80% MSG vrij product.

Meer weten over MSG en onze gezondheid? Type de afkorting MSG (E 621) maar eens in bij Google en je vindt direct tientallen links over ‘MSG & gezondheid’.

Op deze sites kun je er meer over lezen (let op niet iedereen is zo vriendelijk als Bluebelle en dus zeggen sommige sites wel wat harder NEEEEE tegen MSG!):

http://www.smaakversterkers.eu

http://www.food-info.net/nl/national/ww-msg.htm

GOOD LUCK!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*