pick your poison

pick_yourpoisonNu het buiten weer wat kouder wordt, kiezen we nog vaker voor verleidelijke warme traktaties. Toch maar een latte en nou oké, zullen we daar dan ook maar iets lekkers bij nemen? De vraag is, hoe zorg je ervoor dat je je keuzes bewust maakt en houd je al die momenten een beetje binnen de perken? We geven je 5 bruikbare tips:

1. Pick your poison

In een ver verleden hebben we met bluebelle een keer de ‘bluebelle battle’ gehouden. 3 weken lang koos je 1 van je aller grootste verleidingen / poison en die  gedurende de hele week laten staan met uitzondering van één dag. Op die dag mocht je met je volledige aandacht heerlijk genieten van je quilty pleasure. Voor de één was dat wijn, voor de ander chocolade en voor een derde koffie. In dit geval is de tip: bepaal wat jouw absolute poison is en gun jezelf dat gewoon 1 x per dag (of per zoveel dagen of per week; wat je wilt). Voor Claire is het chocolade, voor Vera koffie. Je zult zien dat wanneer je het gewoon mag (oké met mate) de behoefte minder wordt.

2. Ga voor of, niet voor én.

Beoordeel je keuzes op dat wat er in zit. Neem je én een latte én granola met yoghurt? Dan heb je dus 2 x zuivel. Voor je lijf behoorlijk belastend. Maak een keuze; voel even waar je lijf écht behoefte aan heeft. Is het nodig om het te voeden? Of zit je meer in de ‘lekkere trek’ hoek? In het eerste geval kun je bijvoorbeeld beter thee nemen mét yoghurt/granola. In het tweede geval ga je misschien juist voor de latte. Onze tip: laat het daar dan ook bij.

sweet poison3. Kies voor kwaliteit

Er zit nogal een verschil tussen alle mogelijke ‘poisons’. Ga voor kwaliteit en kies je producten zo puur mogelijk. Dat kan zijn omdat ze met liefde zelf gemaakt zijn of uitsluitend van pure ingrediënten zonder toepassingen. Kijk waar je een verschil kunt maken. Biologische melk, schone wijn, pizza mét extra groenten en minder kaas…. Ga op zoek naar het meest gezonde alternatief van dat waar je zo’n zin in hebt. Soms is het even wennen (raw chocolade in plaats een stuk hazelnoten-melk) maar vaak voldoet het echt prima om een bepaalde craving te stillen.

4. Don’t fool yourself 

Niet alles wat bio is, is gezond. Niet alles waar ‘suikervrij’ op staat, is een goed idee. En ook al staat je zelfgemaakte koekje bol van de superfoods of barst je prachtige taart van de gezondste ingrediënten, snoepen en snacken hoort thuis in je 20% moment. We zijn zo gewend geraakt aan het feit alles te vieren met een uitzondering. Hard gewerkt? tijd voor wijn. Schijnt de zon? tijd voor ijs. Voor de tv? waar zijn die snacks? Prima, maar don’t fool yourself en ben je bewust van de  “ja maar dit is een gezonde taart dus dan mag het iedere dag” – valkuil. Maak je keuzes bewust.

5. Het hoeft niet 100% gezond, wel 100% bewust.

 Een van de dingen die wij in al onze workshops en presentaties herhalen is: zorg ervoor dat je je (food)keuzes bewust maakt. Het hoeft niet altijd het meest gezonde. Het hoeft niet altijd perfect. Ja mag ook een keer uit de bocht vliegen. Maar ben je er wel bewust van. Is je poison een bord witte pasta the Italian way? Do it! Ga er een keertje voor EN GENIET ER DAN OOK VAN. En maak dan de volgende dag ook weer heel bewust een meer gezonde keuze. Laat dan ook eens heel bewust iets staan. Je zult zien dat de behoefte om altijd te vallen voor je quilty pleasure(s) afneemt. Je behoefte langzaam verschuift van niet mogen naar niet willen. 

SUCCES!

One Comment on “pick your poison

  1. Pingback: 7 tips om emotie-eten te voorkomen - BitesWeLove blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*