Pink protein power shake

Heb je een vegetarisch of veganistisch eetpatroon? Vergeet je eiwitten niet! Voeg extra power foods toe aan je smoothie zoals plantaardig proteïne poeder maar ook avocado & olie.

header_pinkproteinpowershake

Een gezond en gebalanceerd eetpatroon bestaat grof gezegd uit macro- & micronutriënten. Oftewel: eiwitten, vetten & koolhydraten (macro), vitamines & mineralen (micro). Je hebt ze allemaal nodig in de juiste verdeling. En laat het nu net aan die verdeling nog wel eens schorten. Zo bestond het eetpatroon van onze voorouders ongeveer uit +- 28% eiwitten, 38% vetten en 34% koolhydraten terwijl dat nu eerder: 17% | 25% | 58% is*.

Wat we eten en in welke hoeveelheid verschilt en verschuift per periode. Een aantal jaar geleden was vet uit den boze met als resultaat dat we massaal aan de mager, 0% vet en light producten gingen. De laatste tijd skippen we massaal de koolhydraten en is (geraffineerde) suiker hard op weg om volksvijand nummer 1  te worden (niet geheel onterecht als je het ons vraagt maar een klein beetje nuance zou wel fijn zijn!). Waar we wat minder vaak iets over horen zijn de eiwitten.

Nu is het ook wel zo dat we over het algemeen in Nederland ruim voldoende en soms zelfs iets teveel eiwitten binnen krijgen. Uit vlees, vis, zuivel, kaas en eieren. Maar dat geldt zeker niet voor alle groepen*. En laten wij nu het vermoeden hebben dat juist de groep die wel wat meer eiwitten kan gebruiken ons blog leest en onze recepten maakt! Met andere woorden: eet je minder (of geen) vlees, laat je zuivel steeds vaker staan of kies je zelfs voor een 100% plantaardig eetpatroon? En heb je daarnaast ook nog eens een vrij actief leven (inclusief sport)? Vergeet dan je eiwitten niet! Een veel gemaakte fout met als resultaat o.a. vermoeidheid, minder energie, minder kracht, moeite met afvallen, etc. Eiwitten zijn tenslotte de bouwstoffen van je lichaam.

Voor mensen met een vegetarisch of veganistisch eetpatroon is het advies zelfs om je eiwit-inname te verhogen met 20-30%. Hoe? Daar zijn verschillende manier voor. Bijvoorbeeld:

  • Eet meer peulvruchten in combinatie met granen (het zit ‘m in de combinatie van deze twee!)
  • Kies voor een (plantaardige) vleesvervanger, bijvoorbeeld tempeh of seitan (later meer hierover!)
  • Voeg een plantaardig proteïne poeder toe aan je eetpatroon.

Over dat laatste willen we je wat meer vertellen. Misschien denk je bij het woord ‘proteïne (eiwit) poeder’ aan dubieuze drankjes die bodybuilders massaal achterover slaan. En ergens heeft het daar ook wel iets van weg. Maar toch is het gebruik van een PLANTAARDIGE proteïne poeder van een goede kwaliteit een aanrader om toe te voegen aan bijvoorbeeld je shake of smoothie. Vooral als je je herkent in bovenstaande omschrijving. Ook voor je kids is het een prima aanvulling, zeker als je hen ook minder vaak vlees, zuivel en kaas geeft of als ze een periode slechter eten. Wel in een wat minder grote hoeveelheid en bij twijfel moet je je laten adviseren.

*bron: liesbeth Oerlemans – natuurvoedingsdeskundige. Haar blog met nog meer info vind je hier.

Persoonlijk zijn wij fan van de Sun Warrior Blends (en nee we worden er niet voor betaald om dat te zeggen). De eiwitpoeders zijn plantaardig, van hele hoge kwaliteit en ze hebben verschillende keuzes qua basis ingrediënt, bijvoorbeeld bruine rijst of hennep. Oh en Claire is nogal gevoelig voor hun slogan: transforming the planet one warrior at a time. Nadeel: zeker niet goedkoop (maar je doet er wel heel lang mee).

Op ons YouTube Kanaal: EASYPEASYKIDS laten we je zien hoe je proteïne poeder kunt toevoegen aan een shake voor jezelf en je kids. Eén van de tips is bijvoorbeeld om puur vanillepoeder toe te voegen omdat sommigen (lees: de meesten) de proteïne blend niet echt lekker vinden. Je kunt ook wel voor een ‘smaakje’ sunwarrior kiezen maar die vinden wij persoonlijk gewoon…tja…vies.

Pink Protein Power Shake

Nodig:

  • Groot glas kokoswater | large glass cocojuice
  • 2 el proteine poeder (plantaardig) | 1 tbsp protein powder (plantbased)
  • 1 tl vanille poeder | 1 tsp vanille powder
  • 1 bevroren banaan | 1 frozen banana**
  • 1/2 avocado | 1/2 avocado
  • 1 tl avocodo olie | 1 tsp avocado oil
  • Klein schaaltje rood fruit (liefst vers, diepvries mag) | Small bowl red fruit (frozen)

**bij ons staat er standaard een bakje bevroren bananen (even geschild) in de vriezer. Bevroren banaan maakt de smoothie lekker koud en iets dikker. Je kunt natuurlijk ook een ‘verse’ banaan gebruiken en wat ijsblokjes toevoegen.

smoothie_lagenBereiden: 

Hoe je de smoothie maakt, laten we zien in het filmpje hierboven. Als handige leidraad kun je ook deze infographic aanhouden die we laatst hier vonden.

Enjoy!

0 Comments on “Pink protein power shake

  1.  by  Els

    Handige en praktische tips wederom. Wist niet dat tempeh een goede optie is om vlees te vervangen. Leef nu in Azië dus het moet makkelijk zijn om deze te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*