Bluebelle schappenplan

Het is zover. Je hebt jezelf voorgenomen wat beter en bewuster te gaan leven. Gezond(er) eten en drinken hoort daar natuurlijk bij maar het moet wel in je huidige leven passen en dus wil je niet perse naar de biologische/natuurwinkel. Maar WAAR begin je in een gewone supermarkt?

Wat zijn de beste keuzes als je voor het schap staat? Wat koop je wel en wat niet in een omgeving waar dehealth claims, de ‘ik kies bewust’-logo’s en puur & eerlijk producten je om de oren vliegen en het biologische assortiment steeds groter wordt maar ook nog erg prijzig is? Voor Viva Magazine schreef ik een artikel over de ‘natuurlijke supermarktroute’. Ik zou zeggen: follow me!

GROENTE

onthouden: Laat 50% van je maaltijd uit groente bestaan. Je lijf heeft de vezels en vitaminen hard nodig. Ga voor vers (zelf wassen & snijden), dan voor diepvries, vervolgens voorgesneden en tenslotte blik of glas.

Beste keuze: Bij groente geldt: neem waar je zin in hebt. Probeer te variëren. Begin eerst maar eens meer groente te eten, biologisch kan altijd nog.

Slechtste keuze: Groente uit blik of glas is niet per definitie slecht maar bevat vaak wel extra zout & suiker. Spoel het daarom eerst goed af. De biologische variant bevat hier minder zout/suiker.

Tip: Bij de Zonnatura producten staan ‘zoutloze’ groenten uit blik/glas (rode kool, kikkererwten, etc.)

FRUIT

Onthouden: Fruit eet je ‘alleen’ (dus 20 minuten voor of nadat je iets gaat eten of gegeten hebt). Dit omdat het anders gaat gisten in je maag/darmen. Fruit bevat natuurlijke suikers maar bevat ook veel vezels en vitaminen. Eet er voldoende maar niet teveel van en neem liever een heel stuk fruit dan fruitsap.

Beste Keuze: Fruit wat je zelf nog moet pellen, schillen, snijden. Voorverpakt fruit is a. duurder en b. zijn er zuren aan toegevoegd voor de houdbaarheid.

Slechtste Keuze: Vermijd fruit uit blik/glas hier is veel extra suiker aan toegevoegd. Druiven bevatten relatief veel suikers, eet deze dus met mate.

Tip: Kies fruit van het seizoen en van eigen bodem.

KANT & KLAAR

Onthouden: Kant & Klaar bevat 99% van de gevallen meer toevoegingen, stabilisator, smaakversterkers, E-nummers, etc. dan je wilt eten. Wil je toch een keuze maken, lees dan het etiket om te zien wat erin zit.

Beste keuze: Verse pasta, basissoep, etc. waar je zelf nog verse & natuurlijke dingen aan kunt toevoegen.

Slechtste keuze: Met stip op 1. Guacamole!! Dit groene goedje heeft niets met natuurlijk te maken. Er zit van alles in maar geen avocado. Tenzij je de 3.6% avocadoPOEDER avocado wilt noemen. De Spaghetti – Lasagne ‘carbonara/roomsaus’ producten. Sowieso zit alle kant & klaar saus bomvol E-nummers, smaakversterkers, toevoegingen, zout en suiker.

Tip: ga niet blind af op de claim ‘biologisch’.

VLEES EN VIS

Onthouden: Laat 20% van je bord bestaan uit vlees, vis of een vervanger. Eet niet elke dag rood/vet vlees. En betaal een logisch bedrag! Een kiloknaller gehakt voor 6 euro KAN niet. 150 gram kipfilet voor 2 euro ook niet.

Beste keuze: Biologisch vlees. Voor jezelf, voor de dieren en voor het milieu.

Slechtste keuze: Voorgesneden en gemarineerde producten. Vaak van slechte(re) kwaliteit en de marinade bevat veel E-nummers.

Tip: Kijk voor pure vis ook eens in het diepvriesvak.

GRANEN

Onthouden: Het gaat om de vezels en om de snelheid waarmee je lijf zetmeel (koolhydraten) omzet in suikers. Dat is bij de witte, geraffineerde variant sneller. Supermarktbrood is langer houdbaar en dus zitten er toevoegingen in. Besef je dat het donkere (bijna zwarte) rustieke ultra meergranen brood niet per definitie het gezondste is. Het wordt gekleurd met ge(ver)brande mout. Ontbijtgranen bevatten vrijwel altijd toegevoegde suiker, ook de ‘Slanke Special K’ ontbijt favoriet.

Beste keuze: Rijst: zilvervlies of Basmati / Pasta: volkoren of spelt / Brood: volkoren of meergranen zonder teveel poespas of Allison / Ontbijt: muesli (geen cruesli) of brinta.

Slechtste keuze: Voorgekookte witte rijst, Blueband goedestart, Witte of bruine weekendbolletjes (vullen nauwelijks en er zit niets in)

Tip: probeer eens wat nieuws. Bijvoorbeeld Amaranth, Boekweit of Guinoa van Lassie.

SAUSJES

Onthouden: kies de meest pure variant die zo dicht mogelijk bij de natuurlijke ingrediënten blijft. Maak sausjes zoveel mogelijk zelf (bijvoorbeeld op basis van yoghurt, mayonaise en kruiden of olijfolie en balsamico).

Beste keuze: (biologische) pure tomatensaus, goede olijfolie, echte mayonaise

Slechtste keuze: kant & klare satésaus

Tip: neem altijd extra vierge olijfolie uit een DONKERE fles. Helaas is alle goedkope olijfolie in een lichtglazen fles van slechte kwaliteit en in veel gevallen het afvalproduct van de goede extra vierge olijfolie.

SNACKS

Onthouden: als je snackt, doe het met mate en kies iets wat je echt lekker vindt. Let op de toevoegingen en kies chips of zoutjes met het minste zout.

Beste keuze: noten (ongezout & ongebrand), groente / naturel chips zonder smaaktoevoegingen

Slechtste keuze: chips en noten met allerlei smaakjes, lees: suiker, dextrose, aroma, smaakversterkers (bijvoorbeeld Duyvis ‘pure nature’)

Tip: door smaakversterkers in snacks blijf je ervan eten. Neem een bakje en drink daarna iets om het te doorbreken.

KOEK

Onthouden: vergeet de calorieën en ga voor echte natuurlijke producten en kwaliteit (bijv. roomboter). Liever 1 echte roomboter stroopwafel dan een te droge eierkoek vol met: tarwebloem, suiker, water, voedingsvezel, glucose EN fructosestroop, emulgatoren E472e en E482, rijsmiddel E450 en E500, aroma, conserveermiddel E200, dextrose, natrium, antiklontermiddel E551 en tarwemoutmeel, alleen maar om calorieën te besparen.

Beste keuze: Eat Natural mueslibars

Slechtste keuze: Rozekoeken: bevatten en transvetten en kleurstoffen.

Tip: LEES bij mueslirepen (Fruitkick, Sultana, Evergreen, Special-K snacks) of de claims wel kloppen. Vaak zitten ze bomvol suikers en heeft het niets te maken met vezels en vitaminen.

SNOEP

Onthouden: 80% van je tijd eet je zo gezond mogelijk en 20% mag je daarvan afwijken.

Beste keuze: natuurlijke snoepjes zoals ge(vries)droogd fruit

Slechtste keuze: snoep waar geen enkel ‘natuurlijk’ product in zit en voor 100% in de fabriek is gemaakt (zoals winegums).

Tip: Ga bij chocolade voor de pure variant(minimaal 70% cacao)

ZUIVEL

Onthouden: er is niets mis met vet. Alle 0% vet varianten bevatten extra koolhydraten en zoetstof zoals aspartaam waar je lijf volledig van in de war raakt en juist dik wordt.

Beste keuze: eet zuivel zoals de natuur het heeft bedoeld. Gewone (volvette) kaas, yoghurt, kwark. Wil je toch een smaakje? De producten van Arla bevatten natuurlijke ingrediënten en geen onnatuurlijke toevoegingen.

Slechtste keuze: margarine met transvetten, nep kaas (zoals geraspte pizza kaas), (Drink)yoghurt met 0% vet maar wel met zoetstof / aspartaam

Tip: van een volvette of halfvol product zit je eerder vol en eet je minder.

TOETJES

Onthouden: word jij blij van Mona-achtige toetjes? Onthoud dat het de zuivelste verwenner is, dus: ‘treat a treat as a treat’.

Beste keuze: (griekse of biologische)kwark (voeg hier zelf fruit aan toe), Vanille yoghurt van Arla met echte vanille.

Slechtste keuze: tiramisu (voorverpakt). Wie ooit de zelfgemaakte pure variant heeft geproefd snapt meteen waarom.

Tip: pureer bevroren fruit en voeg wat vanille yoghurt of kwark toe voor een natuurlijk toetje

FRISDRANK

Onthouden: je kunt beter af en toe 1 glas ‘vette’ cola drinken dan cola light vol met chemische zoetstoffen.

Beste keuze: Spa citroen

Slechtste keuze: light frisdrank

Tip: maak je eigen frisdrank met spa, citroen en munt

DRANK

Onthouden: sapjes (en alcohol) zijn dikmakers. Hoe puur en gezond de claim ook is. Eet liever fruit en drink water.

Beste keuze: puur fruitsap

Slechtste keuze: gemengde fruitsapjes, wiki, fristi en chocomel

Tip: leng je vruchtensap aan met ½ water.

IJS

Onthouden: als je ijs eet, doe het goed. Kies een product met echt roomijs, goede chocolade en noten.

Beste keuze: sorbet ijs, yoghurt ijs

Slechtste keuze: ijs eten en je daarna schuldig voelen. Enjoy!

Tip: schep ijs in een bakje en zet de grote verpakking meteen terug in de vriezer. Laat de bak niet op tafel staan: hij gaat leeg…

DIEPVRIES

Onthouden: diepvries heeft onterecht een slecht imago in ons land. Terwijl diepvries hele goede en volwaardige producten levert. Dat wil zeggen groente, vis, etc. De snacks als bitterballen, pizza en friet zou ik niet in de supermarkt kopen…Wil je toch kiezen? Let dan hierbij ook weer op de zo dicht mogelijk bij de natuur tip. Kies echte (en dus vaak duurdere) producten. Waar zijn de kroketten van gemaakt? Bevatten ze echt rundvlees? En hoeveel? Etc.

Beste keuze: kroketten ipv frikadellen (het laagje paneermeel zuigt zich vol met vet maar daar stopt het. Een frikadel zuigt zich helemaal vol), steenoven pizza ipv Big Americans, oven frietjes ipv uit de frituur (nog liever gewone aardappeltjes uit de oven…)

Slechtste keuze: Pizza’s met een super dikke bodem.

Tip: koop een pizza bodem (het liefst van volkoren meel) en maak zelf een verse pizza.

One Comment on “Bluebelle schappenplan

  1.  by  lotte

    Hartstikke leuk artikel. Eigenlijk was het niets nieuws voor mij maar altijd weer even leuk om het door te lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*