/

Granaatappelpitjes

Granaatappelpitjes

Het is weer herfst en dus zijn ze er weer: granaatappelpitjes. Lekker door de fruitsalade, smoothie, muesli of yoghurt in de morgen of gewoon zo uit de appel (of bakje) als tussendoortje!

Net als het sap van de granaatappel bevatten ook de pitjes veel gezonde voedingswaardes waaronder een hoge dosis aan antioxidanten. Lekker fris met een klein zuurtje en een knapperige bite. Ik vind ze zelf super als snack met wat stukjes kokos! Je kunt ze alvast klaargemaakt krijgen of natuurlijk zelf uit de granaatappel scheppen!

Granaatappelpitjes: kleine krachtpakketjes

Van buiten ziet de granaatappel, die wetenschappelijk ook wel Punica granatum wordt genoemd, er nogal onopvallend uit – maar zodra hij wordt geopend, wordt al zijn schoonheid onthuld in de nauwkeurige verzameling robijnrode granaatappelpitjes.

De vrucht is een van de gezondste vruchten ter wereld, want als het op voedingsstoffen aankomt, zijn granaatappelpitjes echt multitalenten.

Ze kunnen mensen beschermen tegen verschillende ziekten, waaronder hoge bloeddruk, hoog cholesterol, diabetes mellitus en ontstekingen in het lichaam. De kleine krachtpakketjes hebben ook een antioxiderende werking en beschermen zo de lichaamscellen tegen schadelijke invloeden.

Ontdek waarom granaatappelpitjes gezond zijn in de volgende zeven punten (1).

Rijk aan belangrijke voedingsstoffen

De eetbare granaatappelpitjes zitten boordevol gezondheidsbevorderende ingrediënten, waaronder vitamine C en K, foliumzuur en vezels. Ze zijn ook rijk aan polyfenolen, vooral flavonoïden en tannines.

Deze bioactieve stoffen hebben een antioxiderende werking en beschermen de lichaamscellen tegen schadelijke invloeden, vertragen het verouderingsproces en hebben een ontstekingsremmende werking.

De kleine rode vruchten zijn echter ook relatief zoet – geen wonder, want de pitjes van een granaatappel (125 gram) leveren ongeveer 21 gram (vruchten)suiker en dus 84 kilocalorieën.

Maar omdat de powerpacks meestal in kleine hoeveelheden worden gebruikt, bijvoorbeeld als topping, is de caloriewaarde nauwelijks het vermelden waard.

Voedingswaarden van granaatappel per 100 gram

  • Calorieën 74
  • Eiwit 0,7 g
  • Vet 0,6 g
  • Koolhydraten 16,7 g
  • Voedingsvezels 2,2 g
Vorig artikel

Hoe schrijf je een jubileumkaart?

Meer van Blog

Borrelplateau

Sommige families beginnen het liefst met het hoogtepunt waardoor iedereen na de borrel eigenlijk al genoeg