Hoe leef je gezonder? 5 basistips

Heb je de wens om gezonder te leven? Dat is natuurlijk altijd een goed uitgangspunt. Je kunt het op allerlei manieren bereiken. Of beter gezegd: combineer verschillende stappen om tot een gezondere versie van jezelf te komen. Lees verder voor onze tips.

Gezond lichaam

De basis van een gezond leven ligt natuurlijk bij een gezond lichaam. Werk hier dan ook aan. Dit kan op een heleboel manieren. Is er sprake van ziekte of klachten? Neem dit dan serieus en pak het aan. Blijf niet rondlopen met problemen, ook al lijkt een klacht nog zo klein of onbenullig. Er kan zomaar sprake van een onderliggend probleem zijn, zeker als je niet van de klacht af komt. Tijd voor een bezoek aan de huisarts dus. Maar soms kun je ook preventief aan je lichaam werken, of al voordat er (grote) klachten optreden. Bepaalde onderdelen zijn hierin erg belangrijk, zoals je gebit. Houd het gezond, bijvoorbeeld met reguliere tandartscontroles en reiniging. En laat je tanden rechtzetten, want ook dit zorgt voor een gezonder gebit. Wist je dat je gebit en je verdere gezondheid in verband met elkaar staan? Genoeg reden dus om het te onderhouden.

Mentale gezondheid

Werk aan je mentale gezondheid. Het speelt namelijk een grote rol in hoe je je voelt! Zo is het fijn om je zelfverzekerd te voelen. Dit kun je realiseren door aan je uiterlijk te werken. Corrigeer een spleet tussen tanden, om weer vrijuit te lachen. Laat iets aan je haar doen, om dof haar de baas te blijven. Zo kun je voor jezelf bepalen wat jouw wens is. Mentale gezondheid draait ook om lekker in je vel zitten, omdat je trots bent op wie jij bent. Werk aan je zelfliefde: dit is een ingewikkeld en tegelijkertijd mooi proces. Zorg dat je je sterk voelt: ook dit kun je opbouwen. Je kunt jezelf ontwikkelen, of de hulp inschakelen van een coach of het volgen van een cursus.

Voeding

Let goed op je voeding. Het voelt goed om zo gezond mogelijk te eten. Natuurlijk mag je heus eens een patatje of chocolade eten, maar eet zo gevarieerd mogelijk. Zo krijg je alle voedingsstoffen binnen. Je hoeft dus echt geen (streng) dieet te volgen, als je maar let op wat je eet. En probeer er ook vooral van te genieten! Gezond eten is namelijk geen straf. Dit maak je makkelijker voor jezelf door lekker te koken. Geen chef in de keuken? Doe dan ervaring op. Of volg bijvoorbeeld recepten die je lekker lijken. Dit is ook meteen weer een mooie vorm van selfcare!

Buitenlucht

De moderne mens is veel binnenshuis te vinden. Als je een kantoorbaan hebt, breng je het grootste gedeelte van je tijd ook nog eens achter een beeldscherm door. Echt gezond is dat niet. Tenzij je vaak naar buiten gaat! Maak er een gewoonte van om iedere dag wat daglicht te zien. Je kunt een kop koffie drinken in je tuin, om maar iets te noemen. Pleeg tijdens je werkdag buiten een belletje. Of strek meteen de benen, door de buitenlucht te combineren met beweging – waar we het hieronder verder over hebben.

Beweging

Tot slot: beweging telt ook absoluut mee als je een gezondere levensstijl wilt ontwikkelen. Dat betekent niet dat je iedere dag een intensieve work-out moet doen. Grote kans dat je dan immers al snel weer de handdoek in de ring gooit. Kies liever voor een vorm van beweging die bij je past. Je kunt ook gaan wandelen of fietsen: lekker buiten. Of ga op zoek naar een sport die bij je past, of dat nu in de sportschool of met een team is. Je kunt ook meerdere sporten afwisselen, als je het anders snel saai vindt. Probeer in ieder geval dagelijks ongeveer een half uur te bewegen. Langer mag, maar hoeft niet. Zorg liever dat het haalbaar is – en leuk blijft!

We hopen dat de bovenstaande tips je inspireren om gezonder te leven. Uiteindelijk ga je zo alleen maar een prettiger leven leiden. En dat is veel waard!

Vorig artikel

Granaatappelpitjes

Volgend artikel

4 redenen waarom long covid niet onderschat moet worden

Meer van Blog

Granaatappelpitjes

Het is weer herfst en dus zijn ze er weer: granaatappelpitjes. Lekker door de fruitsalade, smoothie,