Je hartslag verlagen: Huismiddeltjes, Oefeningen en Tips

Als je last hebt van een hoge hartslag of hartkloppingen als gevolg van stress of nervositeit, zijn er verschillende natuurlijke manieren om je hartslag te verlagen. In dit artikel bespreken we enkele eenvoudige huismiddeltjes, oefeningen en tips om je hartslag en hartkloppingen onder controle te krijgen. Het is belangrijk om op te merken dat als je regelmatig een abnormaal hoge hartslag ervaart, het raadzaam is om een arts te raadplegen.

Je hartslag verlagen met natuurlijke huismiddeltjes

Natuurlijke huismiddeltjes kunnen helpen om je hartslag te verlagen tot een normaal niveau van 60-100 slagen per minuut (ideaal is 60-80 slagen per minuut). Stress, angst of verrassing kunnen de hartslag soms verhogen tot meer dan 160 slagen per minuut, wat meestal normaal is, maar ook een teken kan zijn van hoge bloeddruk. Als je merkt dat je hartslag regelmatig hoger is dan normaal of als je vaak een snelle hartslag ervaart, is het raadzaam om een arts te raadplegen.

Lees meer over het verlagen van je hartslag met natuurlijke huismiddeltjes hier.

Goed ademen tegen een hoge hartslag

Een eenvoudige manier om je hartslag te verlagen is door rustig te ademen. Ga rechtop zitten of liggen en adem rustig in door je neus, waarbij je alleen met je buik ademhaalt en je borstkas zo min mogelijk beweegt. Vervolgens adem je rustig uit door je neus. Na verloop van tijd zul je merken dat je ademhaling rustiger wordt, waardoor je ook tot rust komt. Deze ademhalingsoefening kan gedurende enkele minuten verspreid over de dag worden gedaan, bijvoorbeeld terwijl je voor de tv zit of een boek leest.

Valsalva-maneuver tegen een hoge hartslag

De Valsalva-maneuver, die je waarschijnlijk kent van vliegreizen of autoritten in de bergen om de druk in je oren te verlichten, kan ook worden gebruikt om een hoge hartslag of bloeddruk te verlagen. Houd je neus dicht en sluit je mond. Adem uit terwijl je de spanning ongeveer 10 seconden vasthoudt. Om het effect te vergroten, ga je direct na de oefening op je rug liggen en houd je je benen omhoog, bijvoorbeeld door ze op een stoel te laten rusten.

Je hartslag verlagen met kaneel en magnesium

Verschillende mineralen en kruidenmiddelen kunnen op natuurlijke wijze je hartslag verlagen. Een tekort aan magnesium kan bijvoorbeeld hartkloppingen veroorzaken, dus zorg ervoor dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Magnesium is te vinden in voedingsmiddelen zoals noten en volkorenproducten. Valeriaanpreparaten kunnen helpen als stress of nervositeit de oorzaak is van je hartkloppingen. Valeriaan is verkrijgbaar in de vorm van druppels, thee of capsules. Kaneel kan de bloeddruk verlagen en dus ook helpen bij hartkloppingen. Let echter op de dosering, aangezien een te hoge dosis schadelijk kan zijn voor het lichaam. Het dagelijks innemen van niet meer dan 2 gram kaneel wordt aanbevolen.

Verlaag je hartslag door sport en ontspanning

Regelmatige duursporten gevolgd door ontspanning zijn goed voor je hart en hartslag. Hoewel je aanvankelijk mogelijk geen significant verschil merkt bij het beginnen met sporten, zul je na verloop van tijd merken dat je hartslag rustiger wordt en dat je je meer ontspannen voelt. Nordic walking, zwemmen en fietsen zijn bijvoorbeeld goede manieren om fit te blijven en je hart te bevorderen. Na het sporten is het belangrijk om te ontspannen, bijvoorbeeld door te mediteren of een boek te lezen. Verder is een goede en voldoende slaap van belang, omdat een tekort aan slaap je overdag onrustig kan maken en je stressniveau kan verhogen.

Bekijk ook deze artikelen: 

Vorig artikel

Huidgriep (Pityriasis Rosea): Symptomen, Oorzaken en Behandeling

Volgend artikel

Wat is ketose / ketosis?

Meer van Blog

Granaatappelpitjes

Het is weer herfst en dus zijn ze er weer: granaatappelpitjes. Lekker door de fruitsalade, smoothie,

Borrelplateau

Sommige families beginnen het liefst met het hoogtepunt waardoor iedereen na de borrel eigenlijk al genoeg